Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
|
Release Date |
|
Title |
Title |
納得を目指したケア支援を行うために
|
Kana |
ナットク オ メザシタ ケア シエン オ オコナウ タメニ
|
Romanization |
Nattoku o mezashita kea shien o okonau tameni
|
|
Other Title |
Title |
Theory for better consumer support in healthcare
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
青木, 則明
|
Kana |
アオキ, ノリアキ
|
Romanization |
Aoki, Noriaki
|
Affiliation |
テキサス大学ヒューストン校健康情報科学大学院アシスタント・プロフェッサー, 特定非営利活動法人ヘルスサービスRDセンター理事長
|
Affiliation (Translated) |
Assistant professor, School of health information sciences, University of Texas Health science center at Houston, President, Center for health service, outcomes research and development-Japan (CHORD-J)
|
Role |
|
Link |
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
Name |
慶應義塾大学湘南藤沢学会
|
Kana |
ケイオウ ギジュク ダイガク ショウナン フジサワ ガッカイ
|
Romanization |
Keio gijuku daigaku shonan fujisawa gakkai
|
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2009
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
Keio SFC journal
|
Name (Translated) |
|
Volume |
9
|
Issue |
2
|
Year |
2009
|
Month |
|
Start page |
7
|
End page |
10
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
医療、ケア、健康に関する様々な「支援」の最終目的は、支援を受ける者のアウトカムを改善す
ることである。アウトカムは疾患、状況、個人の嗜好、文化、制度など様々な要因の影響を受ける
多様性を含むため、適切な支援を行う上では「納得」が重要となる。納得とは理屈に基づいたもの
ではなく、むしろ感情的なプロセスではあるが、納得を引き出すための理論的なアプローチが存在
すると考えられる。本稿では、e -ケアの可能性を十分に活かして、納得を目指した支援を行ってい
くために、意思決定理論とヘルスコミュニケーションを中心に、知識と経験、そして理論の統合す
ることの重要性について論ずる。
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
特集 e-ケア型社会システムの形成とその応用
招待論文
|
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
|
Index |
|
Related to |
|