慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00003152-00000059-0117  
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タイトル
タイトル ヘルスリテラシー研究と図書館情報学分野の関与 : 一般市民向け健康医学情報サービスの基盤として  
カナ ヘルス リテラシー ケンキュウ ト トショカン ジョウホウガク ブンヤ ノ カンヨ : イッパン シミン ムケ ケンコウ イガク ジョウホウ サービス ノ キバン トシテ  
ローマ字 Herusu riterashi kenkyu to toshokan johogaku bunya no kanyo : ippan shimin muke kenko igaku joho sabisu no kiban toshite  
別タイトル
名前 Health literacy research and the contribution of library and information science : to aspects of consumer health information services  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 酒井, 由紀子  
カナ サカイ, ユキコ  
ローマ字 Sakai, Yukiko  
所属 慶應義塾大学信濃町メディアセンター  
所属(翻訳) Shinanomachi Media Center, Keio University  
役割  
外部リンク  
publisher  
出版地
東京  
出版者
名前 三田図書館・情報学会  
カナ ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
ローマ字 Mita toshokan joho gakkai  
日付
出版年(from:yyyy) 2008  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 Library and information science  
翻訳  
 
59  
2008  
 
開始ページ 117  
終了ページ 146  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
 
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
【目的】 「ヘルスリテラシー (Health Literacy)」 とは, 健康を保つために, あるいは健康を取り戻すために, 必要な情報を得て使いこなすための能力のことである。 それは情報を提供する側も意識すべき能力である。 米国では, 2000年に発行された健康政策指標 Healthy People 2010 でも目標の一つに取り上げられ, 関連する研究が盛んに進められている。
本稿は長い歴史のある米国を中心としたヘルスリテラシー研究の発展と, 近年ようやく概念が導入されてきた日本のヘルスリテラシーをめぐる動きを文献レビューによって展望し, 日本におけるヘルスリテラシー研究を進める必要性と, 図書館情報学分野の関与について確認しようとするものである。
【成果】 米国のヘルスリテラシー研究の流れとして, 1970年代に始まる文書の可読性 (Readability) についての研究, 1990年代に始まる個人の能力の計測, さらに2000年以降には, 「限られたリテラシー」がもたらす健康指標への影響を測るヘルスアウトカム研究という三つの節目が認められた。 また, ヘルスリテラシー研究モデルの適用によって, 既存研究の手法と成果を①基礎的リテラシーと知識, ②狭義のヘルスリテラシー, ③アウトカムの三つの局面から整理し把握することができた。 研究者の専門分野は幅広く, 図書館情報学分野でも関連研究が見られる。 また, 一般市民向けの「消費者健康情報」には研究成果が活用されている。 一方, 日本では, 概念は一部の保健衛生分野で導入されているものの, ヘルスリテラシー研究はまだ数も種類も少ない。
日本でも患者や一般市民による健康医学情報の利用に関心が高まっている。 様々な場での人と情報の双方にかかわる研究分野として, ヘルスリテラシー研究は日本でも注目すべき重要課題である。 医療や健康教育の専門家に加え, 図書館情報学分野もヘルスリテラシー研究の一翼を担うことが望まれる。 
Purpose:  "Health literacy" is the ability to obtain and use information in order to maintain one's health and to recover from disease. Health information providers should consider health literacy an integral part of health communication. Since "Health Literacy" was one of the objectives of Healthy People 2010 in the year 2000, research in the field of health literacy has flourished in the U.S.
This paper attempts to emphasize both the necessity of health literacy research and the outline contribution of library and information science to health literacy in Japan through a literature review of the expansion of health literacy research in the U.S. and its introduction to Japan.
Results: There were three turning points in health literacy research in the U.S.: a readability study for documents started in the 1970s; a measurement study of individual health literacy created and implemented in the 1990s; and a health outcome study after the year 2000. These previous studies indicate that the methods and accomplishments of health literacy research are recognized primarily based on the following health literacy research models: basic literacy and knowledge; narrowly-defined health literacy; and health outcomes. The backgrounds of the health literacy researchers vary, but do include library and information science. The results of the research have been reflected in the expansion of consumer health information services. In Japan, very little health literacy research has been conducted, although a portion of the definition of health literacy has been introduced to scholars in some health-related fields.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
展望論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
 
本文URI
 
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 24, 2009 09:00:00  
作成日
Aug 24, 2009 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [図書館・情報学] Library and information science / 59 (2008)
 
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