慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_23686038seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_23686038seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :2.0 MB
Last updated :Apr 8, 2016
Downloads : 1134

Total downloads since Apr 8, 2016 : 1134
 
Release Date
 
Title
Title 運動制御レベルでの車両 : インフラ協調による自動車の自動運転制御に関する研究  
Kana ウンドウ セイギョ レベル デノ シャリョウ : インフラ キョウチョウ ニ ヨル ジドウシャ ノ ジドウ ウンテン セイギョ ニ カンスル ケンキュウ  
Romanization Undo seigyo reberu deno sharyo : infura kyocho ni yoru jidosha no jido unten seigyo ni kansuru kenkyu  
Other Title
Title Automatic vehicle guidance control based on vehicle-infrastructure cooperation at motion control level  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 大前, 学  
Kana オオマエ, マナブ  
Romanization Omae, Manabu  
Affiliation 慶應義塾大学・政策・メディア研究科・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 10327679

Name 小木津, 武樹  
Kana オギツ, タケキ  
Romanization Ogitsu, Takeki  
Affiliation 東京理科大学・理工学部機械工学科・助教  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 00621202
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2015  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2014  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
現在の自動車の多くは, 電気信号で操舵, 駆動, 制動を実現することが可能である。インフラ側が認識・制御機能を担えば, 自動車側には通信器のみを搭載することで安価に局所的な自動運転が可能である。本研究では, インフラと自動車の運動制御レベルでの協調の可能性を明らかにすべく, 車両認識・制御アルゴリズムの構築と評価, 信頼性の向上, 実証実験による評価を行った。本研究の結果, カメラ, LiDARにより, 時速15km以下でインフラから安定に車両を認識・制御できることを確認した。また, 実証実験とアンケート評価により, 本研究で提案する車両付加コストの低い自動運転が利用者の受容性に合致しており, 有用であることを確認した。
This project developed an automatic driving system in a local area whereby the vehicle motion is controlled by the site infrastructure. In the proposed control system, the vehicles have to be equipped with just communication devices for automatic driving, because the sensing and motion control is performed by the infrastructure. This feature reduces the vehicle cost of automatic driving, thus enhancing the social acceptance of automatic driving vehicles. In the research, development of algorithms for vehicle recognition by infrastructure, enhancement of reliability and evaluation by demonstration experiments had been carried out. The research results clarified the possibility of stable vehicle guidance by infrastructure at a speed of less than 15km/h using a camera or LiDAR sensors. The result of questionnairies by those who experienced the demonstration experiments clarified the usefulness of the proposed system and showed that it suits the sense of cost for automatic driving.
 
Table of contents

 
Keyword
高度道路交通システム  

自動車の自動運転システム  

路車協調  

運動制御  
NDC
 
Note
研究種目 : 若手研究(A)
研究期間 : 2011~2014
課題番号 : 23686038
研究分野 : 自動車工学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Apr 08, 2016 16:56:03  
Creation date
Apr 08, 2016 16:56:03  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2014 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to