慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_16K16750seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_16K16750seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :88.9 KB
Last updated :Mar 5, 2021
Downloads : 368

Total downloads since Mar 5, 2021 : 368
 
Release Date
 
Title
Title 現代音楽劇における「間」の美学 : トランスカルチュラリティの地平  
Kana ゲンダイ オンガクゲキ ニ オケル「マ」ノ ビガク : トランスカルチュラリティ ノ チヘイ  
Romanization Gendai ongakugeki ni okeru "ma" no bigaku : toransukaruchurariti no chihei  
Other Title
Title Aesthetics of "ma" in contemporary music theatre: the horizon of transculturality  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 北川, 千香子  
Kana キタガワ, チカコ  
Romanization Kitagawa, Chikako  
Affiliation 慶應義塾大学・商学部 (日吉) ・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 40768537
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は、日本の美学や思想の特性とみなされてきた「間」の概念を、主としてドイツの演劇美学論を援用することによって理論化および相対化し、再定義を行った。「間」は、日本文化論においてしばしば神秘化され、定義も曖昧化されてきた傾向があるが、本研究では、沈黙、静寂、余白といった具体的な現象の上位概念として「間」を捉え、それらの諸現象がいかに表象され、それが受容にいかなる作用を及ぼすかについて、日欧の現代オペラ作品を例に検証した。沈黙や余白といった不在性を帯びた諸現象は、上演空間において強いプレゼンス (在) を発揮し、独自の時間を創出すると同時に、新たな意味と受容の地平を切り開く可能性を内在させている。
In this research, the concept of "ma", which has been regarded as a characteristic of Japanese aesthetics and thought, was relativized and theoretically redefined by using primarily German theories of theatre aesthetics. Although "ma" is often perceived as mysterious in Japanese culture theory, and its definition tends to be rather vague, in this study, "ma" is regarded as a superordinate concept of concrete phenomena such as silence, stillness and gap. How are these phenomena evoked in music and how do they affect their reception? These questions are examined here by using contemporary European and Japanese opera works as examples. It transpires that the absence, in form of a gap or silence, can open up new meanings as well as new ways of receiving.
 
Table of contents

 
Keyword
現代オペラ  

間  

沈黙  

静寂  

余白  

細川俊夫  

サルヴァトーレ・シャリーノ  

ポストドラマ演劇  
NDC
 
Note
研究種目 : 若手研究 (B)
研究期間 : 2016~2019
課題番号 : 16K16750
研究分野 : 演劇学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Mar 05, 2021 13:19:15  
Creation date
Mar 05, 2021 13:19:15  
Registerd by
mediacenter
 
History
Mar 5, 2021    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2019 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to