慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000077-0001  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00003152-00000077-0001.pdf
Type :application/pdf Download
Size :472.9 KB
Last updated :Aug 2, 2018
Downloads : 234

Total downloads since Aug 2, 2018 : 234
 
タイトル
タイトル 司書教諭の活動時間の確保と学校司書の配置が学校図書館利活用に与える効果  
カナ シショ キョウユ ノ カツドウ ジカン ノ カクホ ト ガッコウ シショ ノ ハイチ ガ ガッコウ トショカン リカツヨウ ニ アタエル コウカ  
ローマ字 Shisho kyōyu no katsudō jikan no kakuho to gakkō shisho no haichi ga gakkō toshokan rikatsuyō ni ataeru kōka  
別タイトル
名前 Impacts of working arrangements of teacher librarians and school librarians on the level of services in school libraries  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 松本, 美智子  
カナ マツモト, ミチコ  
ローマ字 Matsumoto, Michiko  
所属 筑波大学大学院図書館情報メディア研究科博士後期課程  
所属(翻訳) Graduate School of Library, Information and Media Studies, University of Tsukuba  
役割  
外部リンク  
Publisher  
出版地
東京  
出版者
名前 三田図書館・情報学会  
カナ ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
ローマ字 Mita toshokan jōhō gakkai  
日付
出版年(from:yyyy) 2017  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 Library and information science  
翻訳  
 
77  
2017  
 
開始ページ 1  
終了ページ 26  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
 
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
【目的】司書教諭が発令されている小学校において, 司書教諭時間確保による学校図書館サービスとその学校図書館利活用への効果, さらに司書教諭時間確保の有無と学校司書配置の有無で区分した学校状況の違いによる学校図書館サービスとその学校図書館利活用への効果を考察することを目的とする。
【方法】2012年8月, 小・中・高等学校各2,000校に実施された国立青少年教育振興機構によるウェブアンケートのデータに基づき, 司書教諭発令の小学校246校を対象に, 司書教諭時間確保の有無, 学校司書の有無で4つの学校状況(①司書教諭時間確保有・学校司書有, ②司書教諭時間確保有・学校司書無, ③司書教諭時間確保無・学校司書有, ④司書教諭時間確保無・学校司書無)に分け, 学校図書館サービス, 学校図書館利活用とのクロス集計を実施し, 司書教諭時間確保と4つの学校状況別の効果を分析した。
【結果】司書教諭時間確保の効果の分析では, 司書教諭時間確保をしている学校では, 学校図書館サービス, 学校図書館利活用の項目24項目中20項目(83.3%)に効果が見られ, 司書教諭時間確保が学校図書館サービス, 学校図書館利活用に有効であることが明らかになった。また, 4 つの学校状況別の効果の分析では, ①司書教諭時間確保有・学校司書有の学校状況が, 学校図書館サービス, 学校図書館利活用の項目24項目中17項目(70.8%)で高評価を示しており, ①の学校状況が学校図書館サービス, 学校図書館利活用に最も有効であることが明らかになった。さらに, 4つの学校状況別の効果の結果から, 学校司書を配置している学校(91.7%の項目が高評価)が, 司書教諭時間を確保している学校(75.0%の項目が高評価)に比べ, 学校図書館サービス, 学校図書館利活用に有効であることも明らかになった。
Purpose : The purpose of this study was to examine the following two issues in elementary schools that appoint teacher librarians : how securing time for school library duties affects both the level of library services and utilization of school libraries ; and how different arrangements of teacher librarians' time for library duties as well as different employment arrangements of school librarians affect the level of library services and utilization of school libraries.
Methods : The study was conducted based on the data from a survey on 2,000 schools in Japan (elementary, junior high, and high schools) by the National Institution for Youth Education ; 264 schools that appoint teacher librarians were selected for analysis. The schools were categorized into four groups based on the employment arrangement of teacher librarians : schools with and without securing time for library duties, and with and without appointment of school librarians. Cross tabulation was used between the four groups and the two variables to examine the relationship with the level of library services and the utilization of the school libraries.
Results : Schools that secure teacher librarians' time for library duties were shown to provide higher levels of library services and utilization of school libraries (83.3% of service and utilization items covered). In addition, employing a school librarian coupled with securing a teacher librarian's time for library duties was shown to be the most effective combination for achieving a higher level of library services and utilization of school libraries (70.8% of the items covered). Furthermore, employing school librarians was shown to be more effective (91.7% of items covered) than securing teacher librarians' time for library duties (75.0% of the items covered).
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
原著論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
 
本文URI
 
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 02, 2018 16:58:59  
作成日
Aug 02, 2018 16:58:59  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Aug 2, 2018    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [図書館・情報学] Library and information science / 77 (2017)
 
関連アイテム