アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AA12043414-20160000-0135.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:769.7 KB
|
Last updated |
:Mar 13, 2017 |
Downloads |
: 1011 |
Total downloads since Mar 13, 2017 : 1011
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
外国語学習法の非言語的認知機能への影響 : 日本語を母語とするドイツ語初習者を対象とした実験的検討
|
カナ |
ガイコクゴ ガクシュウホウ ノ ヒゲンゴテキ ニンチ キノウ エノ エイキョウ : ニホンゴ オ ボゴ ト スル ドイツゴ ショシュウシャ オ タイショウ ト シタ ジッケンテキ ケントウ
|
ローマ字 |
Gaikokugo gakushuho no higengoteki ninchi kino eno eikyo : Nihongo o bogo to suru Doitsugo shoshusha o taisho to shita jikkenteki kento
|
|
別タイトル |
名前 |
Changes in the non-verbal cognitive abilities induced by foreign language learning : a pilot study involving Japanese-speaking novice learners of German
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
矢田部, 清美
|
カナ |
ヤタベ, キヨミ
|
ローマ字 |
Yatabe, Kiyomi
|
所属 |
慶應義塾大学外国語教育研究センター助教
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
皆川, 泰代
|
カナ |
ミナガワ, ヤスヨ
|
ローマ字 |
Minagawa, Yasuyo
|
所属 |
慶應義塾大学文学部准教授
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学外国語教育研究センター
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku gaikokugo kyoiku kenkyu senta
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2016
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶應義塾外国語教育研究
|
翻訳 |
Journal of foreign language education
|
巻 |
13
|
号 |
|
年 |
2016
|
月 |
|
開始ページ |
135
|
終了ページ |
151
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
The present study examines changes in young adults' non-verbal cognitive abilities induced by foreign language learning, with a view to investigating how a particular instruction method may affect students' general executive function as well as language proficiency. Seventeen Japanese university students were divided into two groups, on the basis of their scores on tests evaluating their non-verbal cognitive abilities and knowledge of German. Participants in the first group were taught German using the inductive method and participants in the second group were taught the language using the deductive method. Both groups were taught the same content with the same material ; the only difference between the two was in the type of instruction. There was no significant difference in the level of language proficiency attained between the two groups. However, there was a weak but significant effect of instruction method on participants' ability to perform a non-verbal cognitive task. We also found a significant difference in reaction time between the two groups in a German and a non-verbal cognitive task. These findings suggest that it might be possible to enhance certain types of one's non-verbal cognitive abilities through language learning, although more research is needed to reach a firm conclusion.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|