慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AA12043414-20140000-0137  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AA12043414-20140000-0137.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.9 MB
Last updated :Mar 27, 2015
Downloads : 572

Total downloads since Mar 27, 2015 : 572
 
タイトル
タイトル 慶應義塾の第二外国語教育における高校・大学の連携についての意識調査 : フランス語とドイツ語に関する調査結果の概要と分析  
カナ ケイオウ ギジュク ノ ダイニ ガイコクゴ キョウイク ニ オケル コウコウ・ダイガク ノ レンケイ ニ ツイテ ノ イシキ チョウサ : フランスゴ ト ドイツゴ ニ カンスル チョウサ ケッカ ノ ガイヨウ ト ブンセキ  
ローマ字 Keio gijuku no daini gaikokugo kyoiku ni okeru koko daigaku no renkei ni tsuite no ishiki chosa : Furansugo to Doitsugo ni kansuru chosa kekka no gaiyo to bunseki  
別タイトル
名前 An attitude survey of French and German learners on the coordination between Keio high schools and university : a summary and analysis of the results  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 治山, 純子  
カナ ハルヤマ, ジュンコ  
ローマ字 Haruyama, Junko  
所属 慶應義塾大学外国語教育研究センター助教  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 平高, 史也  
カナ ヒラタカ, フミヤ  
ローマ字 Hirataka, Fumiya  
所属 慶應義塾大学総合政策学部教授  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 境, 一三  
カナ サカイ, カズミ  
ローマ字 Sakai, Kazumi  
所属 慶應義塾大学経済学部教授  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
publisher  
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学外国語教育研究センター  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター  
ローマ字 keio gijuku daigaku gaikokugo kyoiku kenkyu senta  
日付
出版年(from:yyyy) 2014  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶應義塾外国語教育研究  
翻訳 Journal of foreign language education  
11  
 
2014  
 
開始ページ 137  
終了ページ 176  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
 
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This article reports on the results of a questionnaire survey targeting university students who studied French or German as a second foreign language (L3) before entering Keio University. The freshmen and sophomores in the L3 classes (which included Chinese and Spanish along with French and German) and university professors and high school teachers in charge of the classes participated in the survey. The survey investigated their awareness and attitude towards coordination between high schools and universities. In this article, we focused on the responses of the students who took French and German. The valid responses provided by students were 120 in French, and 51 in German.
Some similarities were observed between the students studying French and German. First, the students attached great importance to the role of culture in their choice of language for study. Second, the university students tended to place great value on all four skills: listening, reading, writing, and speaking.
The questionnaire survey revealed that many students think that it is better to have classes only for experienced learners (i.e., those who have already studied the language), and that they would appreciate such classes. The results of this study can be used to develop teaching materials and a curriculum that bridge high school and university education.
 
目次

 
キーワード
外国語教育  

意識調査  

フランス語教育  

ドイツ語教育  

高大連携   
NDC
 
注記
調査・実践報告
挿図
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
 
本文URI
 
アクセス条件

 
最終更新日
Mar 27, 2015 09:16:06  
作成日
Mar 27, 2015 09:16:06  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 外国語教育研究センター / 慶應義塾外国語教育研究 / 11 (2014)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 自由民主党と日中... (410) 1st
2位 心理尺度の回答カ... (408)
3位 汎心論と物理主義 (290)
4位 独占禁止法制にお... (202)
5位 犯罪とわが国民性 (196)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 現住建造物等放火... (578) 1st
2位 ジャニーズのアイ... (531)
3位 中和滴定と酸塩基... (364)
4位 アセトアニリドの... (311)
5位 アルコール発酵の... (302)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース