本研究の目的は、現在日本で進行する教員養成カリキュラム改革の意義や問題点を、国際比較史歴史的、かつ国際比較によって明らかにし、慶應義塾大学における教員養成の意義や今後の方向性を再検討することにある。今年度は、3つの観点から研究を進めた。
第一に、日本の国立・私立大学でどのように教員養成がおこなわれているのか、訪問調査をおこなった。秋田国際教養大学では、大学全体でアクティブ・ラーニングの方式を採用し、それをモニターする部局も存在し、教養と自主的な学びを重視する環境で教員養成も行われていた。大分大学では、教員採用を最優先とし、課外カリキュラムで学生をサポートしつつも、それをアカデミックな研究とつなげる努力が教員によりなされていた。
第二に、日本の学校教育現場で、現職教員がどのように熟達しているのか、訪問調査をおこなった。北海道、福島、長野、福井各県の四つの公立小学校では、いずれも教室におけるメンタリングが有効に行われていることが確認できた。
第三に、日米比較史研究の資料を収集しつつ、研究をすすめた。従来の政策は、教員養成カリキュラム改革が教員志望者を増加する効果を生むと仮定するモデルで立案されてきたが、米国の教員養成機関の実証的研究からは、教員養成カリキュラム改革が教員志望者増加との相関はみられず、むしろ教員需要数や給与との相関がみられることが明らかになった。教員の質の向上は、大学や教員養成機関のカリキュラム改革だけでは実現せず、教職に人材を惹きつけるための給与や待遇の改善が必要であることが仮説として提言できる。
これらの研究成果の一部を、次年度以降に国際学会で発表する草稿と、査読付き国際雑誌に投稿する草稿を、それぞれ英文校閲を依頼し、発表および投稿の準備を進めた。なお支給額が申請額の約半額となったため、ドイツ調査は中止し、日米比較に焦点化した。
The purpose of this study is to re-examine the national teacher preparation reform by comparing the curriculum development process of Japan to the one of US. This study will contribute Keio University to develop its original curriculum for teacher education. In this academic year, we carried out the following three projects.
First, we researched the current teacher preparation conditions in Japan. We conducted two case studies, Akita International University and Oita University. The former, Akita International University, adopts 'Active Learning Methods' which means to facilitate the students' autonomous learning. They organized Active Learning and Assessment Center for their self-monitoring. The latter, Oita University, created an extracurricular course for students who would take the teacher employment exams. They had been trying to build it on the base of academic educational researches.
Secondly, we examined the actual conditions of public school teachers. We visited four schools in Hokkaido, Fukushima, Nagano and Fukui prefectures. We found that young teachers could get various opportunities for self-development such as mentoring and supportive guidance.
Thirdly, we put forward the researches on the history of US and Japan teacher preparation curriculum, collecting the first-hand materials of each university such as Framingham State University, MA, or Eastern Michigan University. The preceding researches has revealed that the past educational policies were based on the hypnoses that the curriculum reform would improve the quality of teachers. However, these two case studies show that the teacher preparation curriculum reform had little impact on the quality of teachers, and that the teacher quality was more related to the attractiveness of teaching. It suggests that it would more effective to improve the salary or social status of teaching than to force each college reforming its curriculum.
We are now preparing the drafts for the presentation at an international academic conference as well as for the submission to an academic journal, getting the professional native assistance.
Because of the diminution of the budget, we abandoned the researches on the history of German teacher preparation system.
|