慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_25350264seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_25350264seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :127.5 KB
Last updated :Jan 6, 2017
Downloads : 180

Total downloads since Jan 6, 2017 : 180
 
Release Date
 
Title
Title 放射線・原子力の科学的認知・社会的認知調査および教育システムの構築  
Kana ホウシャセン・ゲンシリョク ノ カガクテキ ニンチ・シャカイテキ ニンチ チョウサ オヨビ キョウイク システム ノ コウチク  
Romanization Hoshasen genshiryoku no kagakuteki ninchi shakaiteki ninchi chosa oyobi kyoiku shisutemu no kochiku  
Other Title
Title Research of scientific cognition and social cognition for radiation and nuclear and construction of their education system  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 井上, 浩義  
Kana イノウエ, ヒロヨシ  
Romanization Inoue, Hiroyoshi  
Affiliation 慶應義塾大学・医学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 10213175

Name 東元, 祐一郎  
Kana ヒガシモト, ユウイチロウ  
Romanization Higashimoto, Yuichiro  
Affiliation 久留米大学・医学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 40352124
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2016  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2015  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究課題においては, 福島第一原発事故後に, 国民の放射線・原子力に関する認知, 知識等が事故前とどのように変化したかを調査し, それに従った放射線・原子力教育教材の作成を行うことを目的とした。教科書調査および中学校へのアンケート調査に関して, 解析を終え, 学会発表を行なった。現在, 他の内容と併せて論文発表を準備中である。これまで作成した教材の教育効果を検討するために, 毎年小学5年生~中学3年生を対象とした放射線教室を開催した。本放射線教室では, 講義, 実習, および放射線利用に関するディベートを行い, 放射線の基礎から応用まで教育実践した。これらはスウェーデンを中心に国際的展開を実施している。
In this study, after the Fukushima Daiichi nuclear power plant accident, the changes of recognition and knowledge about the radiation and nuclear have been investigated in students and science teachers of elementary, junior high school and junior high school. According to these findings, the developments of teaching materials for radiation and nuclear were carried out. In addition, we have researched the descriptions of radiation and nuclear in textbook of elementary, junior high school and junior high school, and have compared with descriptions before the Fukushima Daiichi nuclear power plant accident. A part of results have presented in the radiation conference. In order to confirm the validity of teaching materials, off-campus education events have been held every years. These events were consisted of lecture, training, and debate on radiation and nuclear. These are conducted internationally revolve around Sweden.
 
Table of contents

 
Keyword
放射線  

教育  

科学的認知  

社会的認知  

小中高校生  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)(一般)
研究期間 : 2013~2015
課題番号 : 25350264
研究分野 : 放射線
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 27, 2016 11:18:35  
Creation date
Dec 27, 2016 11:18:35  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2015 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to