慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_17K18669seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_17K18669seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :756.0 KB
Last updated :May 17, 2022
Downloads : 180

Total downloads since May 17, 2022 : 180
 
Release Date
 
Title
Title 教育脳の脳神経学的・行動遺伝学的研究  
Kana キョウイク ノウ ノ ノウ シンケイガクテキ・コウドウ イデンガクテキ ケンキュウ  
Romanization Kyōiku nō no nō shinkeigakuteki kōdō idengakuteki kenkyū  
Other Title
Title Neruscientific and behavioral genetic study of education brain  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 安藤, 寿康  
Kana アンドウ, ジュコウ  
Romanization Ando, Juko  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部 (三田) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 30193105
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2021  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2020  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は教育学を生物学に位置づけ、「進化教育学」という新たな分野を開拓することを目指し、「教育学習」というヒトに顕著な学習様式が、ヒト以外の動物も行なう「個体学習」や「観察学習」とは異なる独特な脳活動によることを、fMRIによる実験課題によって示すことを目的とし、指運動学習を自分のペースで行う「個体学習」、見本を観察して行う「観察学習」、教師が指導する「教育学習」の三学習条件で実施し、脳活動の差異を検討した。個体学習ではさまざまな部位が活動しており、個人個人が自分の仕方で学習している様子がうかがえたのに対し、観察学習や教育学習では心の理論に関与する部位の活動が高くなっていた。
"Educational learning" is a remarkable learning style for humans. This research positions pedagogy as biology and, in order to open up a new field called "evolutionary science of education", aims to show that "educational learning" is due to a unique brain activity that is different from "individual learning" and "observation learning" by an experimental task using fMRI. In "individual learning" condition, finger movement learning is performed at participants' own pace, and in "observational learning" condition, a demonstration of finger movement was observed and imitated. In individual learning, various parts are active, and it can be seen that individuals are learning in their own way, whereas in observational learning and educational learning, the brain activity related to theory of mind (ToM) was high.
 
Table of contents

 
Keyword
教育学習  

個体学習  

観察学習  

脳神経活動  

fMRI  

運動学習  

教育脳  

心の理論  
NDC
 
Note
研究種目 : 挑戦的研究 (萌芽)
研究期間 : 2017~2020
課題番号 : 17K18669
研究分野 : 教育心理学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
May 17, 2022 13:20:32  
Creation date
May 17, 2022 13:20:32  
Registerd by
mediacenter
 
History
May 17, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2020 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to