慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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KAKEN_15K03674seika  
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Release Date
 
Title
Title オープン化時代の研究開発・製品開発に関する継続調査III  
Kana オープンカ ジダイ ノ ケンキュウ カイハツ・セイヒン カイハツ ニ カンスル ケイゾク チョウサ Ⅲ  
Romanization Ōpunka jidai no kenkyū kaihatsu seihin kaihatsu ni kansuru keizoku chōsa Ⅲ  
Other Title
Title Longitudinal survey on R&D and new product development III  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 濱岡, 豊  
Kana ハマオカ, ユタカ  
Romanization Hamaoka, Yutaka  
Affiliation 慶應義塾大学・商学部 (三田) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 60286622
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では、2007年から行っている研究開発に関する調査、製品開発に関する調査を継続した。トレンド分析の結果、研究開発に関しては、「海外でのR&Dの自律化と成果向上」の一方で、「研究開発の高度化」「ユーザーへの評価,対応の低下」「研究開発のオープン化の停滞」「技術や品質の強化の一方での開発スピードの低下」等が深刻化していることがわかった。製品開発については、「ユーザーとの関係の変化」「開発プロセスでの情報収集活動の低下」「製品の複雑化」「社内での公募、情報共有の低下」などの問題が重要化していることがわかった。オープン・イノベーション、ユーザー・イノベーションに関する理論的考察と実証も行った。
Following previous projects started in 2007, this study had conducted four years follow up of “Survey on R&D” and “Survey on New Product Development (NPD)” to Japanese manufactures. Through trend test, we found that although (1) efficiency of over-seas R&D has improved, (2) R&D in advanced technological field is getting more important, (3) lead time getting longer, (4) interaction with users is losing, and (5) reward for employee invention is decreasing. We also found that (1) NPD in advanced technological field is getting more important, (2) market intelligence activity and interaction with users is losing in NPD process, (3), and information sharing within firm is also weakened. Theoretical framework and hypotheses were developed and tested for Open innovation and User innovation.
 
Table of contents

 
Keyword
製品開発  

研究開発  

イノベーション  

経時的アンケート調査  

共分散構造分析  

オープン・イノベーション  

ユーザー・イノベーション  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究 (C) (一般)
研究期間 : 2015~2018
課題番号 : 15K03674
研究分野 : 製品開発論、マーケティング・サイエンス
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 31, 2019 11:00:55  
Creation date
Oct 31, 2019 11:00:55  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 31, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2018 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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