本研究では, 取引企業や顧客などの戦略的な取引相手に対する, 企業の最適方策を, 価格設定, 契約方式, サービス提供方法などの点から検討した。
第1の問題では, 戦略的な顧客に対する価格戦略を扱う。第2の問題においては, プロセス・イノベーションと製品イノベーションにおいて, 最適ライセンス契約方式にどのような違いが生じるかを検討した。第3の問題では, 近年取り上げられることが多い実績ベースの契約と, 以前からある商品保証契約の効率性比較を行った。第4の問題においては, サービス優先権を顧客に付与することにより, システム全体の効率を上げられることを示した。
This study focuses on the optimal behavior of a firm facing strategic agents such as customers and business partners in terms of product pricing, contracting and service provisioning.
The first problem investigates the pricing problem with strategic customers. The second problem explores how the difference in the type of innovation, either the process innovation or the product innovation, influences the form of the optimal contract for licensing its innovation to a rival firm. In the third problem, we focus on the performance based contract and the warranty contracts and compares them in terms of efficiency. In the fourth problem, we show that the overall efficiency of congestion prone system can be improved by assigning priorities to the customers.
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