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AN10065043-20020531-0133  
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本文公開日
 
タイトル
タイトル バロック・フルートにおける右小指の運指 : オトテールとクヴァンツによる教則本を中心に  
カナ バロック フルート ニオケル ミギ コユビ ノ ウンシ : オトテール ト クヴァンツ ニヨル キョウソクボン オ チュウシン ニ  
ローマ字 Barokku furuto niokeru migi koyubi no unshi : Ototeru to Kuvantsu niyoru kyosokubon o chushin ni  
別タイトル
名前 The baroque flute and the little finger of the right hand  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 石井, 明  
カナ イシイ, アキラ  
ローマ字 Ishii, Akira  
所属  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
横浜  
出版者
名前 慶應義塾大学日吉紀要刊行委員会  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ヒヨシ キヨウ カンコウ イインカイ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku hiyoshi kiyo kanko iinkai  
日付
出版年(from:yyyy) 2002  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶應義塾大学日吉紀要. 人文科学  
翻訳  
 
17  
2002  
5  
開始ページ 133  
終了ページ 156  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
401706  
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
At the end of the seventeenth century, a new type of flute was invented. The new instrument, today known as the baroque flute, was significantly different from any type of flutes available in the previous periods. New elements to the flute included a seventh tone hole and a key that closes and opens the added tone hole. The key, called the E-flat key, played an important role in the develop-ment of the flute and the music written for it in the eighteenth century, since the intonation of the new instrument was, with the key, greatly improved over the older flutes. In addition, the fingering for some notes also became remarkably simpler, eliminating awkward fingerings such as those for E-flats/D-sharps and G-sharps/A-flats, which were produced through partly covering some of the tone holes.  Today, a baroque flute player can learn much about the use of the E-flat key from the treatises written in the eighteenth century. The information in the trea-tises, however, is not consistent. Some writers including Quantz and Hotteterre, the authors of the two most important eighteenth-century treatises, suggest us-ing the E-flat key as little as possible. Others, however, are much more open-minded, allowing a player to depress the key for those notes where the pitch is adversely affected. These discrepancies exist because each treatise writer had different views on the construction of the instrument, tone quality, and intonation. However, many baroque flute players today, especially those who perform on both modern and baroque flutes, tend to overuse the key, uniformly following the modern flute-playing method, in which the key is used to produce nearly all notes. This type of playing is disagreed not only by Quantz and Hotteterre but also by those treatise writers who allowed the frequent use of the key. To under- 134stand eighteenth-century music and flutes, today's players need to determine ex-actly how Quantz, Hotteterre, and others regarded the use of the key to avoidblindly imitating the modern flute-playing method. This paper examines the writ-ings of Quantz, Hotteterre, and others in detail to guide today's baroque fluteplayers in seeking the most appropriate way of using the key.はじめに右小指の運指に関する問題点楽器の特性と右小指の関係キーをバランス取りに使う欠点オトテールのキーに対する考え方クヴァンツの所見まとめ
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Dec 10, 2024 10:52:15  
作成日
Apr 27, 2007 13:31:24  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 日吉紀要 / 人文科学 / 17 (2002)
 
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