慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00234698-20211200-0063  
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Last updated :Jun 7, 2022
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Release Date
2022-12-25  
Title
Title 「組織文化」再論  
Kana 「ソシキ ブンカ」サイロン  
Romanization "Soshiki bunka" sairon  
Other Title
Title Rethinking organizational culture  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 佐藤, 和  
Kana サトウ, ヤマト  
Romanization Sato, Yamato  
Affiliation 慶應義塾大学商学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾大学出版会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク シュッパンカイ  
Romanization Keiō gijuku daigaku shuppankai  
Date
Issued (from:yyyy) 2021  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 64  
Issue 5  
Year 2021  
Month 12  
Start page 63  
End page 87  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本稿は,「組織文化」を現代的な経営学の枠組みの中で改めて位置づけ,論じることを通じて,その役割と重要性について述べようとするものである。まず組織文化を「あるグループのメンバーに共有された基本的価値観と,そこから生じる行動パターンのことである」と定義する。そして組織文化を分析するアプローチについて紹介し,まずはミクロな視点からの内部統合機能について述べ,組織文化がメンバーの帰属意識を高め,またコミュニケーションを助けることにより,その組織行動を特徴付けていることを明らかにした。そしてマクロな視点から外部適応機能について述べ,経営戦略や企業経営における様々な要因との関係を考えた。組織文化は環境を見る認知枠組みとして戦略を方向付けるとともに,戦略の遂行においても大きな役割を果たしている。さらに学習によって強くなる組織文化は,成熟期に入ると逆機能を果たすようになり,経営者による変革や,組織文化自体の革新性が求められるのである。
This paper defines organizational culture as "basic values shared by members of a group and the behavioral patterns that arise from them." Then, the auther introduces an approach to analyze organizational culture, first describes the internal integration function from a microscopic perspective, and states that organizational culture characterizes its organizational behavior by raising the sense of belonging of members and assisting communication. Then, he described the external adaptation function from a macro perspective and considered the relationship with various factors in management strategy and corporate management. Organizational culture directs strategies as a cognitive framework for looking at the environment and plays a major role in the execution of strategies. Furthermore, the organizational culture that is strengthened by learning will perform the dysfunction when it enters the maturity period, and it is required that the organizational change by management and the organizational culture itself be innovative.
 
Table of contents

 
Keyword
組織文化  

企業文化  

内部統合機能  

外部適応機能  

逆機能  

成熟期  

革新性  
NDC
 
Note
論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jun 07, 2022 13:44:38  
Creation date
Jun 07, 2022 13:44:38  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jun 7, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 64 (2021) / 64(5) 202112
 
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