慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00234610-20131001-0035  
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Release Date
 
Title
Title 社会的企業の定式化  
Kana シャカイテキ キギョウ ノ テイシキカ  
Romanization Shakaiteki kigyo no teishikika  
Other Title
Title A microeconomic formulation of social enterprises  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 塩澤, 修平  
Kana シオザワ, シュウヘイ  
Romanization Shiozawa, Shuhei  
Affiliation 慶應義塾大学経済学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾経済学会  
Kana ケイオウ ギジュク ケイザイ ガッカイ  
Romanization Keio gijuku keizai gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2013  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田学会雑誌  
Name (Translated) Keio journal of economics  
Volume 106  
Issue 3  
Year 2013  
Month 10  
Start page 357(35)  
End page 368(46)  
ISSN
00266760  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
10.14991/001.20131001-0035
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
一般に社会的企業とは(i)社会性, (ii)事業性(継続性), (iii)革新性(新しい社会的価値)という要件を満たすものとされるが, その行動のひとつの側面を取り上げて, 理論モデルとして定式化する。ここで社会的企業を, 質を考慮した差別化された財を生産して, 市場全体の消費者余剰を最大化するように価格と供給量を設定するものとし, 最適な質および量が導出される。質を考慮する革新性は必ずしも「高品質」の財の供給を意味しないこと, 市場均衡条件を課さない場合には一般に消費者余剰は大きくなるが, 均衡よりも低く価格が設定されるため, 超過需要が生じ, 質を高めると消費者余剰は大きくなるが, 価格が上昇し需要の充足率が低下することが示される。
In general, social enterprises are entities considered to fulfill three prerequisites: (i) social nature, (ii) business feasibility (sustainability), and (iii) innovative nature (new social values). 
This study considers one of the aspects of these behaviors and formulates it as a theoretical model. 
This model considers social enterprises as entities that produce differentiated goods according to quality and establish prices and supply volumes to maximize consumer surpluses in the overall market, deriving the most appropriate quality and quantity. 
However, an innovative nature which considers quality does not necessarily imply the supply of goods with "high quality." 
The model indicates that in cases where market equilibrium conditions are not imposed, when prices are set lower than equilibrium while consumer surpluses increase, excess demand appears; if quality is increased, consumer surpluses increase, but prices also increase and demand fill rates decrease.
 
Table of contents

 
Keyword
社会的企業  

消費者余剰  

財の質  

新しい社会的価値  

需要充足率  
NDC
 
Note
論説
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 01, 2021 15:47:49  
Creation date
Jun 12, 2014 14:47:35  
Registerd by
mediacenter
 
History
Nov 5, 2014    フリーキーワード, 版, 本文 を変更
Aug 5, 2015    抄録, 本文 を変更
Nov 1, 2021    JaLCDOI を変更
Nov 1, 2021    JaLCDOI を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Economics / Mita journal of economics / 106 (2013) / 106(3) 201310
 
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