慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00234610-20121001-0091  
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Release Date
 
Title
Title 眼鏡産業における価値連鎖の再設計 : 国内小売チャンピオンと市場・産業集積  
Kana メガネ サンギョウ ニ オケル カチ レンサ ノ サイセッケイ : コクナイ コウリ チャンピオン ト シジョウ・サンギョウ シュウセキ  
Romanization Megane sangyo ni okeru kachi rensa no saisekkei : kokunai kori chanpion to shijo sangyo shuseki  
Other Title
Title Re-designing value chain on eyewear industry : focusing on the champion of domestic chain stores, market and industrial agglomeration  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 遠山, 恭司  
Kana トオヤマ, キョウジ  
Romanization Toyama, Kyoji  
Affiliation 東京都立産業技術高等専門学校准教授  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾経済学会  
Kana ケイオウ ギジュク ケイザイ ガッカイ  
Romanization Keio gijuku keizai gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2012  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田学会雑誌  
Name (Translated) Keio journal of economics  
Volume 105  
Issue 3  
Year 2012  
Month 10  
Start page 373(91)  
End page 400(118)  
ISSN
00266760  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
10.14991/001.20121001-0091
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
2000 年代以降, 日本の眼鏡産業研究では, 福井県鯖江市周辺の産業集積が対象として取り上げられるものの, 流通・小売業は等閑視されてきた。本稿では, この間に国内小売チェーンのチャンピオンに上りつめたメガネトップの市場戦略と, 同社の価値連鎖をグローバルレベルで考察した。同社は, 各価値連鎖プロセスで組織ルーティンを進化させ, 垂直統合経営に到達した。それは市場戦略と価値連鎖の再設計を不断に見直し, 組み合わせて, 不確実で変化の早い市場に適応した結果である。
From 2000 onwards, in the research of the Japanese eyewear industry, the industrial agglomeration in the surrounding area of Fukui Prefecture Sabae City has been examined, while the distribution and retail industries have been neglected. This study examines the market strategy of Meganetop, standing as a champion among national retail chains, and the company's global value chain. 
The company evolved its organization routines in each value chain process, achieving vertically integrated management. 
This is the result of a continuous revision in the redesign of market strategies and value chain, combined with responses to a rapidly changing and uncertain market.
 
Table of contents

 
Keyword
価値連鎖  

GVC  

組織ルーティンの進化  

メガネトップ  

鯖江の眼鏡産業集積  
NDC
 
Note
特集 : 中国産業論の帰納法的展開
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 02, 2021 10:09:12  
Creation date
Apr 10, 2013 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jun 6, 2014    フリーキーワード, 本文 を変更
Jul 31, 2015    抄録, 版, 本文 を変更
Nov 2, 2021    JaLCDOI を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Economics / Mita journal of economics / 105 (2012) / 105(3) 201210
 
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