アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000098-0045.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.7 MB
|
Last updated |
:Oct 1, 2010 |
Downloads |
: 1594 |
Total downloads since Oct 1, 2010 : 1594
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
ベルニーニのルーヴル宮第一計画案とデコールムの概念
|
カナ |
ベルニーニ ノ ルーヴルキュウ ダイイチ ケイカクアン ト デコールム ノ ガイネン
|
ローマ字 |
Berunini no Ruvurukyu daiichi keikakuan to dekorumu no gainen
|
|
別タイトル |
名前 |
Bernini's first project for the Louvre of Louis XIV and "Decorum"
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
金山, 弘昌
|
カナ |
カナヤマ, ヒロマサ
|
ローマ字 |
Kanayama, Hiromasa
|
所属 |
慶應義塾大学大学院文学研究科博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1995
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
98
|
年 |
1995
|
月 |
1
|
開始ページ |
45
|
終了ページ |
69
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Bernini's first project for the Louvre of Louis XIV (1664) is one of the most extraordinary palace designs in the history of Roman Baroque architecture. The unusual features in the tradition of Roman palaces include: the convex-concave curve, 'the dome without a drum,' the arcade, and the U shaped plan. Many scholars have already clarified the] visual sources and iconographic programs of these features, however the problem of why Bernini abondoned the traditional Roman palace facade and adopted these unusual features has yet to be sufficiently explained. In this paper, I have addressed this problem, focusing on Bernini's concept of decorum (decor), a classical theory concerned with form and content. I hypothesize that the unusual facade design of the first project is a result of Bernini's theory that decorum is indispensable for the expression of the grandeur of the Sun King. In the first project the east facade design is characterized by an arcade and a U shaped plan which is more similar to a villa facade or a palace court yard than to a typical palace facade. According to the theory of decorum and Roman architectural tradition, villa facade or court yard decoration was applied more freely than the principal fagade of a palace. For Bernini, who wished to give the Louvre symbolic and theatrical features which had never exsisted before, the traditional decorum for a palace fagade was insufficient, therefore he adopted another decorum program.
|
|
目次 |
I. はじめに
II. ルーブル建築史におけるベルニーニと諸計画案
III. ルーブル第一計画案の研究史と問題点
IV. ベルニーニにおけるデコールムの概念
V. 第一計画案の諸特徴とデコールム
VI. 第一計画案とパラッツォ・バルベリーニ
VII. 第一計画案におけるベルニーニの矛盾
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|