アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000072-0115.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.0 MB
|
Last updated |
:Sep 21, 2010 |
Downloads |
: 1455 |
Total downloads since Sep 21, 2010 : 1455
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
「経験」の母体的性格喪失 : 広岡亮蔵氏の経験主義批判において
|
カナ |
「ケイケン」 ノ ボタイテキ セイカク ソウシツ : ヒロオカ リョウゾウ シ ノ ケイケン シュギ ヒハン ニ オイテ
|
ローマ字 |
"Keiken" no botaiteki seikaku soshitsu : Hiroka Ryozo shi no keiken shugi hihan ni oite
|
|
別タイトル |
名前 |
Hiro-oka's "experience" lacks concepts-generating power : in his criticism of Dewey's experience theory
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
池田, 久美子
|
カナ |
イケダ, クミコ
|
ローマ字 |
Ikeda, Kumiko
|
所属 |
慶應義塾大学社会学研究科博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1981
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
72
|
年 |
1981
|
月 |
1
|
開始ページ |
115
|
終了ページ |
136
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Prof. Hiro-oka charged that Dewey ignored "objectivity" in framing his theory. But this is mistaken. Hiro-oka failed to perceive the whole of Dewey's conceptual structure. Dewey's "Experience" should not been treated as a static, tight-cell concept. It is the mother concept which gives form to other concepts in process of framing a theory. In other words, it is the matrix of differentiated and specified concepts in his theory. Hiro-oka's "Experience" is quite different from Dewey's. It does not work as the matrix at all. Hiro-oka was so indiscriminate that he unwittingly identified Dewey's fruitful concept of "Experience" with his fossilized one. This failure prevented him from studying the following three subjects. i) To study what kind of concepts a man should produce in his experience in terms of particular educational questions. ii) To study how the self should integrate himself as the agent that exercises full-scale self-control over cognition and act, not as the passive being that sheerly receives stimuli from the outside. iii) To study how to make our concepts clear-how an individual's conceptual structure becomes more coherent and more elaborate.
|
|
目次 |
はじめに
I. 「経験」と「客観」との乖離
(1) 経験と経験について語ることとの混同
(2) 「客観」の両義性
(3) 「客観」と「経験」との一致 : 真理観における矛盾
II. 教育研究における「経験」の役割
(1) 概念生成の意義
(2) 「自我」の定位
(3) 観念の生長
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|