慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000053-0201  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000053-0201.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.3 MB
Last updated :Aug 19, 2010
Downloads : 956

Total downloads since Aug 19, 2010 : 956
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル アフロディテと三美神(カリテス)たち  
カナ アフロディテ ト サン ビシン (カリテス) タチ  
ローマ字 Afurodite to san bishin (karitesu) tachi  
別タイトル
名前 Aphrodite and the three Graces  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 柴田, 明  
カナ シバタ, アキラ  
ローマ字 Shibata, Akira  
所属 株式会社便利堂  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1968  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
53  
1968  
9  
開始ページ 195  
終了ページ 210  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
In Greek mythology Aphrodite was a heroine and the Three Graces (Charites) were attendants, (cf. Hesiodos, Theogonia"; Homeros, "Odysseus," etc.) In Greek arts Aphrodite is usually shown, as the ideal female figure, (cf. Cnidian Venus, Capitoline Venus,. Medici Venus, etc.) But the two kinds of the Three Graces with which I deal in. this paper, namely a marble group in Siena and a relief in the Louvre, are considered to have unique character which could not befound in Aphrodite as a single figure. In these the Three Gracesare a group of three female figures. The central figure of the group is in back view and the other two figures in both sides are fronted, each figure entwining her arms with the others'. The unique composition seems to have been influenced by the traditional, representation. Kenneth Clark says "the complicated pose may be derived from a row of dancers with arms on each others' shoulders, front to back,, motive still common in Greek choreography. From this row some artist had the happy idea of cutting off three figures, to form a closed symmetrical group, and offering them as the sweet and charitable companions of Venus." However, when these three figures are cut off, the original motive is changed, for figures are never shown in any dancing action, but only as a group of figures simply standing casually together. In Aphrodite as a single figure, it was impossible to see its all sides from one view point at the same time. In contrast, the Three Graces theme permitted a panoramic treatment of the bodies, which were in effect one body seen from three different viewpoints, three variations on one theme. It should be a pictorial solution to represent three varying aspects of feminine beauty. Therefore in Renaissance paintings the theme was revived as a form suitable for representing female nude, as Raphael, Botticelli and Rubens did. "Bathers" painted frequently by Renoir in the 20th century, though called by various different titles, are regarded as a variation of the same motive.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
守屋謙二先生古稀記念論文集
 
言語
日本語  
資源タイプ
 
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 19, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 19, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 53 (196809)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 731部隊と細菌戦 ... (392) 1st
2位 新自由主義に抗す... (361)
3位 物語に基づく反復... (339)
4位 出生率及び教育投... (254)
5位 光増感反応を用い... (248)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (698) 1st
2位 アセトアニリドの... (531)
3位 日本における美容... (418)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 Genotype-phenoty... (388)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース