慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000088-0069  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000088-0069.pdf
Type :application/pdf Download
Size :826.2 KB
Last updated :Mar 2, 2021
Downloads : 1154

Total downloads since Mar 2, 2021 : 1154
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 教師の動機づけ研究の動向と展望 : 教育心理学的観点からの考察  
カナ キョウシ ノ ドウキズケ ケンキュウ ノ ドウコウ ト テンボウ : キョウイク シンリガクテキ カンテン カラ ノ コウサツ  
ローマ字 Kyōshi no dōkizuke kenkyū no dōkō to tenbō : kyōiku shinrigakuteki kanten kara no kōsatsu  
別タイトル
名前 Trends and future perspective of research on teachers' motivation : the view point of educational psychology  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 金子, 智昭  
カナ カネコ, トモアキ  
ローマ字 Kaneko, Tomoaki  
所属 埼玉純真短期大学こども学科; 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻後期博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka  
日付
出版年(from:yyyy) 2019  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
88  
2019  
 
開始ページ 69  
終了ページ 91  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Teachers' motivation is considered to determine the quality and direction of daily educational practice and exerts an enormous effect on the academic achievements of children. Recently, the interest in research on teachers' motivation has been increasing mainly in foreign countries, based on the recognition of the importance of teachers' motivation. The study systematically organizes the trends of research on teachers' motivation from the perspectives of cognition, emotion, needs, and environment, based on the model of the "four factors of motivation," as suggested by Kage (2013). In terms of cognitive perspectives, conceptual studies on achievement goal, teacher efficacy, teacher collective efficacy, and expectancy-value are introduced. Furthermore, the present study presents articles based on the emotional perspectives highlighting enthusiasm, passion, and emotional experience. In addition, the study reports research from the perspective of cognition and emotion focusing on work engagement. From the perspective of needs, conceptual studies on autonomy motivation and basic psychological needs are featured. Moreover, environmental factors influencing teachers' motivation were organized from four perspectives, namely, factors related to (a) children and classes, (b) parents, (c) the workplace environment, and (d) the learning situation of teachers. The majority of the abovementioned studies are basic studies, which used questionnaires administered to teachers. In the future, developing teacher education programs based on motivation theories and conducting practical studies are important.
 
目次

 
キーワード
teachers' motivation  

four factors of motivation  

motivational theories  

educational psychology  

教師の動機づけ  

動機づけの四要因  

動機づけ理論  

教育心理学  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Mar 02, 2021 11:16:27  
作成日
Mar 02, 2021 11:16:27  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Mar 2, 2021    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 88 (2019)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 731部隊と細菌戦 ... (392) 1st
2位 新自由主義に抗す... (361)
3位 物語に基づく反復... (339)
4位 出生率及び教育投... (254)
5位 光増感反応を用い... (248)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (698) 1st
2位 アセトアニリドの... (531)
3位 日本における美容... (418)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 Genotype-phenoty... (388)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース