慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000078-0001  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000078-0001.pdf
Type :application/pdf Download
Size :697.3 KB
Last updated :Aug 3, 2018
Downloads : 5712

Total downloads since Aug 3, 2018 : 5712
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 無発語自閉症児の音声コミュニケーションと対人的相互作用の促進に及ぼす逆模倣の効果 : 事例研究  
カナ ムハツゴ ジヘイショウジ ノ オンセイ コミュニケーション ト タイジンテキ ソウゴ サヨウ ノ ソクシン ニ オヨボス ギャクモホウ ノ コウカ : ジレイ ケンキュウ  
ローマ字 Muhatsugo jiheishoji no onsei komyunikeshon to taijinteki sogo sayo no sokushin ni oyobosu gyakumoho no koka : jirei kenkyu  
別タイトル
名前 The effects of contingent imitation on verbal communication and social interaction in a non-verbal child with autism: a case study  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 石塚, 祐香  
カナ イシズカ, ユウカ  
ローマ字 Ishizuka, Yuka  
所属 慶應義塾大学社会学研究科; 日本学術振興会特別研究員(DC1)  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 山本, 淳一  
カナ ヤマモト, ジュンイチ  
ローマ字 Yamamoto, Junichi  
所属 慶應義塾大学文学部  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2014  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
78  
2014  
 
開始ページ 1  
終了ページ 15  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Children with autism have difficulties in vocal communication and social interaction in multiple contexts. Previous studies have shown that contingent imitation was effective in increasing non-verbal communication, such as eye contact, and proximity in non-verbal children with autism. However, it remained unclear whether contingent imitation could improve children's vocal communication and social interaction. This study aims to examine whether using contingent imitation training with one non-verbal child with autism could improve his/her occurrence rate of vocal responses, vocal imitation, production of meaningful words, and vocal turn taking. One non-verbal child with autism (CA=34 months, DQ=52) participated in this study. Before starting the experiment, the child had exhibited only non-functional speech such as /a/, /te/, and /da/. We used a time series AB design for this study. In both the baseline and post-phase stages, the child engaged in free play with the experimenter. The experimenter sat face-to-face with the child without speaking to him. Every sixty seconds, the experimenter modeled a speech such as "Gimme" or "Train." In the training phase, the experimenter modeled a speech and contingently imitated every vocal response emitted by the child. For example, immediately after the child said "da," the experimenter contingently imitated the child's vocal response "da." The results of the experiment showed that the occurrence rate of vocal response and vocal imitation increased during both the training and post-phase stages, and the child acquired meaningful words such as "Gimme" and "Train." Furthermore, the number of instances of vocal turn taking and the duration of social engagement between the experimenter and the child increased. Hence, the results indicated that contingent imitation was effective to promote both vocal communication and social interaction in non-verbal children with autism.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 03, 2018 15:13:33  
作成日
Jan 22, 2015 12:33:23  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jan 23, 2015    別タイトル, 著者 を変更
Aug 3, 2018    出版者 名前 を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 78 (2014)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (850) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (489)
3位 新自由主義に抗す... (380)
4位 731部隊と細菌戦 ... (367)
5位 『疱瘡除』と『寿... (308)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2457) 1st
2位 家族主義と個人主... (1915)
3位 中和滴定と酸塩基... (616)
4位 猫オルガンとはな... (535)
5位 学生の勉強方法に... (515)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース