アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN0006957X-00000075-0031.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:526.7 KB
|
Last updated |
:Aug 2, 2013 |
Downloads |
: 5441 |
Total downloads since Aug 2, 2013 : 5441
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
<プレイ>/<ゲーム>概念の歴史的考察 : デジタル社会における<遊び>概念の再構成に向けて
|
カナ |
<プレイ>/<ゲーム> ガイネン ノ レキシテキ コウサツ : デジタル シャカイ ニ オケル <アソビ> ガイネン ノ サイコウセイ ニ ムケテ
|
ローマ字 |
<Purei>/<gemu> gainen no rekishiteki kosatsu : dejitaru shakai ni okeru <asobi> gainen no saikosei ni mukete
|
|
別タイトル |
名前 |
A historical review on play/game studies : reframing the concept of "play" for the digital society
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
三浦, 悠太
|
カナ |
ミウラ, ユウタ
|
ローマ字 |
Miura, Yuta
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科社会学専攻博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2013
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
|
翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
|
巻 |
|
号 |
75
|
年 |
2013
|
月 |
|
開始ページ |
31
|
終了ページ |
47
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
The notion of play encompasses a wide range of activities such as card games, digital games, hobbies, and sports. Although we consider such playful activities to be ordinary these days, the explicit meaning of play or difference between play and game is unclear.
This paper attempts to understand the historical changes in the meaning of play that can be found in academic discourse in order to explore a new direction of play study within sociological contexts. By reviewing the various theories of both play and game, we can come to a better understanding of how the notions of play differ between English and Japanese because Japanese lacks an explicit translation for the words "game" and "ludic." To achieve this outcome, we must first adjust the main difference between the two languages. Furthermore, this paper elucidates that sociology in Europe and the United States has focused on "game" to understand play. In contrast, Japanese sociology refers to neither game nor play, instead distinguishes between leisure and work. This paper seeks to bridge the gaps between the understanding of play and game in English and Japanese.
In addition, this paper investigates the significant shift in the meaning of play and game brought about by the recent information technology revolution. It shows that the development of digital games can be seen as a starting point to form a new definition of play and game from interdisciplinary perspectives. In this phenomenon, new play researchers have begun to define play and game. This paper also reviews some definitions of play and game used in digital technologies and introduces the new direction of play and game studies, such as "Ludology." Finally, by locating digital games as the central subject of play research, new definitions of play and game de-emphasize the division between play and work seen in previous sociological research.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
Aug 5, 2013 | | タイトル, フリーキーワード, タイトル タイトル, タイトル カナ, タイトル ローマ字, 抄録, キーワード を変更 |
|
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|