アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN0006957X-00000073-0001.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:453.5 KB
|
Last updated |
:Apr 10, 2013 |
Downloads |
: 1725 |
Total downloads since Apr 10, 2013 : 1725
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
第二言語獲得者による省略構文の獲得と獲得過程
|
カナ |
ダイニ ゲンゴ カクトクシャ ニ ヨル ショウリャク コウブン ノ カクトク ト カクトク カテイ
|
ローマ字 |
Daini gengo kakutokusha ni yoru shoryaku kobun no kakutoku to kakutoku katei
|
|
別タイトル |
名前 |
Argument/VP-Ellipsis in second language acquisition
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
桃生, 朋子
|
カナ |
モノウ, トモコ
|
ローマ字 |
Mono, Tomoko
|
所属 |
慶應義塾大学社会学研究科教育学専攻後期博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2012
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
|
翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
|
巻 |
|
号 |
73
|
年 |
2012
|
月 |
|
開始ページ |
1
|
終了ページ |
14
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
This study investigates how L2 learners acquire ellipsis and, particularly, what kind of input in a target language serves as a trigger for the acquisition of ellipsis. According to Oku (1998), argument ellipsis is permitted in languages like Japanese but not in languages like English. To account for this cross-linguistic difference, he proposes that the parameter of a verb's θ-feature strength governs both the type of ellipsis and the availability of scrambling. Based on this parameter, it is assumed that the input of scrambling in a target language serves as a trigger for parameter resetting. If so, L2 learners with the knowledge of ellipsis also have the knowledge of scrambling, but the converse is not true.
21 adult L2 learners who were never taught the ellipsis in their target language were tested. They were asked to judge the elliptical sentences and scrambled sentences in each target language through the picture judgment task and acceptability task, respectively.
The results show that while all the participants who passed in the ellipsis condition also passed in the scrambling condition, not all the participants who passed in the scrambling condition passed in the ellipsis condition. These findings indicate that the input of scrambling in a target language is a necessary but not a sufficient trigger for parameter resetting.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|