慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000059-0029  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000059-0029.pdf
Type :application/pdf Download
Size :731.7 KB
Last updated :Aug 19, 2010
Downloads : 6519

Total downloads since Aug 19, 2010 : 6519
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 自己説明効果の理論と実践  
カナ ジコ セツメイ コウカ ノ リロン ト ジッセン  
ローマ字 Jiko setsumei koka no riron to jissen  
別タイトル
名前 The theory and practices of self-explanation effect  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 伊藤, 貴昭  
カナ イトウ, タカアキ  
ローマ字 Ito, Takaaki  
所属 慶應義塾大学社会学研究科教育学専攻博士課程  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2004  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
59  
2004  
 
開始ページ 29  
終了ページ 36  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This study reviewed self-explanation as an effective learning strategy and underlying mechanism of self-explaining. In particular, this study focused on  three points such as learners, contents of explanation, and learning contents. First, past research showed that many students who didn't use self-explanation effectively. Second, appropriate intervention was required to enhance self explanation effect, for example,  elaboration training and using personal computer. Finally, self-explanation effects were restricted with in definite subject areas. So it is necessary to carry out more research into various areas. Self explanation was compared with other activities, such as summary, questioning, and collaboration learning.  Although all four activities were shown to be effective at promoting leaning to varying degree, these activities embodied different contexts and different processes from self-explanation. It showed that constructing one's knowledge and monitoring one's comprehension were very important.  Future research has to find which strategy is more effective, and instruct students explicitly which strategy is useful and why it is effective.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 19, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 19, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 59 (2004)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (789) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (399)
3位 新自由主義に抗す... (371)
4位 731部隊と細菌戦 ... (366)
5位 『疱瘡除』と『寿... (320)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2448) 1st
2位 家族主義と個人主... (1914)
3位 中和滴定と酸塩基... (631)
4位 猫オルガンとはな... (536)
5位 学生の勉強方法に... (509)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース