慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000059-0001  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000059-0001.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.1 MB
Last updated :Aug 19, 2010
Downloads : 2815

Total downloads since Aug 19, 2010 : 2815
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 英語学習者の英語文字単語認知研究 : 韻意識の観点からの再検討  
カナ エイゴ ガクシュウシャ ノ エイゴ モジ タンゴ ニンチ ケンキュウ : インイシキ ノ カンテン カラ ノ サイケントウ  
ローマ字 Eigo gakushusha no eigo moji tango ninchi kenkyu : inishiki no kanten kara no saikento  
別タイトル
名前 Research on ESL leamer's visual word recognition : relationship between decoding strategy and phonological awarenes  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 垣花, 真一郎  
カナ カキハナ, シンイチロウ  
ローマ字 Kakihana, Shinichiro  
所属 上野学園大学音楽・文化学部非常勤講師  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2004  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
59  
2004  
 
開始ページ 1  
終了ページ 11  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Recent studies on ESL learners' visual word recognition have reported that skills and processes developed in first language (Ll) orthography transfer to  visual word recognition processes in English. The purpose of this article is to re-examine the findings of ESL leamers'  visual word recognition studies in terms of ESL learner's phonological awareness, which is known to be related to reading development in L1. The paper first reviews the studies on L1 reading development in English speaking countries, providing a brief overview of notion of phonological awareness and its relations to reading development. It then illustrates cross-linguistic variations in development of phonological awareness by  comparing people of different L1 orthographical or phonological background. Further, it reviews findings on ESL learners' visual word recognition studies,  illustrating that ESL learners who have logographic L1 backgrounds tend to decode English printed word by whole word based strategy. Finally, the paper explores the possibilities to reinterpret the findings in terms of well-reported low level of phonemic awareness of people who have no alphabetic script in L1.  Implications for ESL education for Japanese speakers are discussed.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 19, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 19, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 59 (2004)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (789) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (399)
3位 新自由主義に抗す... (371)
4位 731部隊と細菌戦 ... (366)
5位 『疱瘡除』と『寿... (320)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2448) 1st
2位 家族主義と個人主... (1914)
3位 中和滴定と酸塩基... (631)
4位 猫オルガンとはな... (536)
5位 学生の勉強方法に... (509)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース