アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN0006957X-00000058-0059.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:845.8 KB
|
Last updated |
:Sep 22, 2010 |
Downloads |
: 4765 |
Total downloads since Sep 22, 2010 : 4765
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
江戸・東京における寺子屋師匠の筆道修業について : 「筆道師家人名録初編」と「開学明細書」を対照して
|
カナ |
エド・トウキョウ ニ オケル テラコヤ シショウ ノ ヒツドウ シュウギョウ ニ ツイテ : 「ヒツドウシカ ジンメイロク ショヘン」 ト 「カイガク メイサイショ」 オ タイショウ シテ
|
ローマ字 |
Edo Tokyo ni okeru terakoya shisho no hitsudo shugyo ni tsuite : "Hitsudoshika jinmeiroku shohen" to "Kaigaku meisaisho" o taisho shite
|
|
別タイトル |
名前 |
The teacher's training of terakoya school in Edo-Tokyo city
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
藤田, 薫
|
カナ |
フジタ, カオル
|
ローマ字 |
Fujita, Kaoru
|
所属 |
東京栄養食糧専門学校非常勤講師, 専門学校東京医療学院非常勤講師
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2004
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
|
翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
|
巻 |
|
号 |
58
|
年 |
2004
|
月 |
|
開始ページ |
59
|
終了ページ |
69
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
In Edo-Tokyo City, there were a lot of professional teachers of terakoya schools. However, it has been said that there were no particular training or license to become a professional teacher. Is that true?
In this paper, through the comparative study of Hitsudohshika Jinmeiroku Shohen; a guide book of terakoya schools in Edo City with some official documents of establishment of private elementary schools in Tokyo City, the facts of teacher's training and license in feudalistic system are traced. There were some important schools training many teachers and those schools offered them licenses and names after the school names. In Edo-Tokyo City, a large number of professional teachers of terakoya schools realized that training and license were required before establishing their schools. It is supposed that this realization facilitated their acceptance of modern teacher's training and license system adopted by the Tokyo Prefecture.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|