日本の中学校・高等学校の理科授業においては,知識伝達を基軸とした授業からの変容が求められている。すなわち,生徒の話し合い活動の充実化に伴う双方向の構成主義的な授業実践に関する教師による支援の視点の検討を拡充していく必要がある。このような学びは新学習指導要領が目指す主体的・対話的で深い学びにもつながると考えられる。
本研究では,話し合い活動やそれに伴う科学概念の変容,さらに,教員による支援の検討を主な目的とした。
研究では,実際の理科授業での生徒のポートフォリオや発言について分析を行なった(テキストマイニング等)。
教員が生徒のグループの話し合いに対する支援の詳細を明らかにした。その結果,教員が積極的に小グループの話し合いに関与することで,生徒の話し合いが活性化した。一度話し合いが駆動されると,教員が不在でも,話し合いの内容が深まっていく様子を確認できた。教員による支援の視点が,主体的・対話的で深い学びを精緻化する知見の一つとして有用であることが示唆された。
本研究成果は,学会発表1件と論文1本である。
また,関連論文として,現在下記論文を現在投稿中である。
・竹田大樹(慶應義塾湘南藤沢中等部・高等部)・鈴木一成(東洋大学文学部)「遠隔・オンライン教育におけるルーブリックの活用とその方略」,『理科教育学研究』,投稿中
In science classes at junior high and high schools in Japan, there is a need for a transformation from classes based on knowledge transfer.
In other words, it is necessary to expand the consideration of teacher facilitating perspectives on interactive constructivist lessons in conjunction with the enrichment of students' discussion activities. This kind of learning is thought to lead to the Proactive, Interactive, and Deep Learning.
The main purpose of this study is to examine discussion activities and the associated changes in the concepts of science knowledges, as well as the facilitating provided by teachers.
In the study, student portfolios and comments in actual science classes were analyzed (text mining, etc.).
Details of teachers' facilitating for student group discussions were identified. The results showed that the active involvement of teachers in small group discussions stimulated students' discussions. Once the discussion was driven, we could see how the discussion deepened even in the absence of the teacher. It was suggested that the viewpoint of support by teachers is useful as one of the findings to Proactive, Interactive, and Deep Learning.
The results were presented at one academic conference and published in one paper.
In addition, the following paper is currently under submission as a related paper.
Hiroki Takeda (Keio Shonan Fujisawa Junior & Senior High School) and Issey Suzuki (Toyo University, Faculty of Letters), "Rubrics and their Strategies in Distance and Online Education," Journal of "Rika Kyouikugaku Kenkyu", in submission.
|