慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2021000003-20210058  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2021000003-20210058.pdf
Type :application/pdf Download
Size :124.5 KB
Last updated :Feb 16, 2024
Downloads : 32

Total downloads since Feb 16, 2024 : 32
 
Release Date
 
Title
Title 近代芸術学に基づく「改革庭園 (Reformgarten)」研究の転回  
Kana キンダイ ゲイジュツガク ニ モトズク「カイカク テイエン (Reformgarten)」ケンキュウ ノ テンカイ  
Romanization Kindai geijutsugaku ni motozuku "kaikaku teien (Reformgarten)" kenkyū no tenkai  
Other Title
Title The turn in reform garden research based on modern art theory  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 後藤, 文子  
Kana ゴトウ, フミコ  
Romanization Goto, Fumiko  
Affiliation 慶應義塾大学文学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2023  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2021  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
20世紀転換期のドイツにおいて19世紀の歴史主義を否定し、新しい近代の庭園芸術を創出すべく広く展開した「改革庭園」は、従来、概して美術史学、建築史学、庭園史学、造園史学、文化史学に特有な関心に基づき議論されてきた。それに対して本研究は、19世紀末に成立する近代芸術学の系譜を重視し、そこで重点的に検討された建築理論における空間概念論と、新たな庭園的空間形成に向けた改革庭園の関心とが理念と実践双方において必然的に接合する地点に着目する。両者の接合を媒介した「空間-時間的空間形成」に関わる主要概念の芸術学的意義を解明することで、改革庭園研究を新たな視座へと転回することを目的として取り組まれた。
本年度は、改革庭園を主導した建築家であり、件の「接合」地点として重要なペーター・ベーレンス(1868-1940)を考察対象とし、1910年前後期に彼が近代芸術学を参照して検討した「庭園的空間形成」問題を、1920年代初頭から1930年頃にかけて独自の論理へと展開する芸術制作論的プロセスとの関わりにおいて再考した。とりわけ再考を要したのが「造園(Gartenbau)」概念である。改革庭園の文脈においてこの概念が、単に庭園を造ることに留まらず、むしろ近代的居住環境を創出するとの意における「造家造園」である事実を一次資料精査に基づき明らかにした(成果論文「インターフェイスとしての近代庭園」)。
さらに、先行研究において未検討なアスペクトとして、改革庭園を主導した造園専門家が同時代の近代芸術をいかに受け止め、接近を試みていたかについて明らかにすることも重要な課題であった。成果論文「庭園芸術が問う技術時代の総合芸術」では、申請者が近年取り組んでいる近代庭園芸術研究の新たな可能性としての「庭園芸術学(Gartenkunstwissenschaft)」を方法論的基盤として、1920年代初頭のバウハウスをめぐる動向を庭園芸術専門雑誌の精査を通して実証的に明らかにした。
The "Reform Garden," which developed widely in Germany at the turn of the 20th century to reject 19th century historicism and create a new modern garden art, has traditionally been discussed based on interests specific to art history, architecture history, garden history, landscape architecture history, and cultural history. This study, on the other hand, focuses on the genealogy of modern art theories at the end of the 19th century, where the spatial conceptualism of architectural theory and the interest in reforming gardens to create new garden-like spaces inevitably converge in terms of both philosophy and practice. The purpose of this project was to turn the study of reform gardens to a new perspective by clarifying the art theoretical significance of the main concepts related to "spatial-temporal spatial formation" that mediated the junction of the two.
This year, I will focus on Peter Behrens (1868-1940), the architect who led the Reform Garden and an important "junction" point of both philosophy and practice, and examine the issue of "garden-like spatial formation," which he examined with reference to modern art theories around 1910, in relation to the evolving art production theory process that developed to its own logic from the early 1920s to around 1930. In particular, the concept of "Gartenbau" required reconsideration. Based on a close examination of primary sources, I clarified that this concept in the context of reform gardens is not limited to the mere creation of gardens, but is rather "building houses and building gardens" in the sense of creating a modern living environment (the resulting paper, "Modern Gardens as an Interface").
Furthermore, it was also important to clarify how the landscape architects who led the reform garden received and attempted to approach the modern art of the same period as an aspect that has not been examined in previous studies. Based on the methodological foundation of "Gartenkunstwissenschaft" as a new possibility for the study of modern garden art, which the applicant has been working on in recent years, the resulting paper, " Garden Art asks Total Work of Art (Gesamtkunstwerk) in the Technological Age," empirically clarified trends surrounding Bauhaus in the early 1920s through a close examination of journals dedicated to garden art.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 16, 2024 14:11:00  
Creation date
Feb 16, 2024 14:11:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 16, 2024    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2021
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st Open-domain dial... (1631) 1st
2nd 石垣島の「エコツ... (745)
3rd Bidet toilet use... (533)
4th 731部隊と細菌戦 ... (485)
5th 新自由主義に抗す... (372)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (1065) 1st
2nd インフルエンサー... (492)
3rd 興味が引き起こさ... (437)
4th 石垣島の「エコツ... (435)
5th 酢酸エステル類の... (418)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース