「化粧をすること」は,主観的な自己イメージの変化だけでなく,第三者からみた自己の印象の向上にも寄与する.女性にとって日常的な行為であるのはいうまでもないが,昨今では男性にも徐々に浸透しつつある.これまで化粧行動に関する研究では,その動機や理由を調査した心理学的アプローチが大半であり,動作の制御則や学習則に神経科学的な視点からせまった研究は皆無であった.本研究では,これまでヒトやサルの基礎研究を通して展開されてきた手指の精密制御研究の方法論を化粧動作に応用し,神経活動(主に筋電図)と運動出力(指先の把持力)の評価から,その熟達のメカニズムを理解することを目的とする.
本研究は2019年度に装着型荷重センサーを,2020年度にワイヤレス筋電図をそれぞれ導入したおかげで,マニキュア塗布動作に関わる母指と示指による精密把持運動,およびそれをサポートする上肢の様々な筋群の筋活動を包括的に評価するシステムを構築することができた. 2020年度はマニキュア経験者17名,未経験者13名を対象に計測を行なったことに加え,プロのネイリスト1名のデータを取得することにも成功した.結果, ネイリストは, ⼿指や前腕の活動量が⾮常に⼤きく, また自身の身体に向かってハケを下ろすように塗布を行なっていた.それに対し, 経験者群は, 近位筋である上腕三頭筋の活動量⼤きく, 肘関節の伸展動作を利⽤してハケを水平方向に動かしながら塗布をおこなっていた. また, 未経験者群は, ネイリストや経験者群よりも筋活動量は⽐較的⼩さく, ⼿関節の運動を利⽤して塗布していた.今後は,プロフェッショナルデータのさらなる蓄積を進めることで高度なスキルの実態を明らかにするとともに,こうしたスキルの獲得は明示的な戦略提供によって可能となるのか,それともあくまでも潜在的な(無意識的な)学習が必要不可欠なのか,運動学習の視点にたった検討を重ねていく予定である.
Makeup contributes not only to boosting our self-image, but also to changing our own impressions from others. Needless to say, makeup is a daily activity for females, and recently it has gradually penetrated in males. To date, research for makeup has been basically performed from psychological approaches, especially for motivation and reasons. No studies have been performed about motor control and learning for makeup movements by means of neurophysiological approaches. In this study, by evaluating neural activities and motor output which has been mainly used in basic studies for precise finger movement control in monkeys and humans, we are trying to understand neural mechanisms for proficiency of makeup movements.
We have adopted a wearable load-sensor in 2019 to evaluate finger grasping force by thumb and index fingers, and a wireless EMG in 2020, and constructed a system for evaluating painting-nails movements from both biomechanical and neurophysiological points of view. By using the system, we obtained data from one professional manicurist, seventeen persons with experience of painting-nails, and thirteen persons with no experience. As results, the professional manicurist showed greater EMG activities in finger and forearm muscles, and painted her nail by pulling the brush toward her own body trunk. The experienced persons showed greater EMG activity in proximal muscles (especially in the triceps brachii muscle), and moved the brush in horizontal direction by using elbow extension / flexion movement. The non-experienced persons did not show such greater EMG activities, and painted their nails by using wrist movements. In next year, we will add more data from professional manicurists to elucidate the nature of advanced skill, and examine the process of such skill acquisition, especially from the view point of explicit and implicit processes of motor learning.
|