慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2019000008-20190373  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2019000008-20190373.pdf
Type :application/pdf Download
Size :124.7 KB
Last updated :Dec 16, 2022
Downloads : 63

Total downloads since Dec 16, 2022 : 63
 
Release Date
 
Title
Title 教員養成カリキュラム史の国際比較 : 慶應義塾における教員養成の意義  
Kana キョウイン ヨウセイ カリキュラムシ ノ コクサイ ヒカク : ケイオウ ギジュク ニ オケル キョウイン ヨウセイ ノ イギ  
Romanization Kyōin yōsei karikyuramushi no kokusai hikaku : Keiō gijuku ni okeru kyōin yōsei no igi  
Other Title
Title A comparative study of the history of teacher preparation : toward the curriculum development at Keio Gigyuku  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 佐久間, 亜紀  
Kana サクマ, アキ  
Romanization Sakuma, Aki  
Affiliation 慶應義塾大学教職課程センター教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究の成果として、以下三点が明らかになった。
第一に、米国では19世紀以来、教員養成改革が継続されてきたが、そのレトリックが変化していることが確認された。それは、政治的目的から経済的目的へと変化し、教育を公共財とみなす見方から、社会的効率や階層移動のための私財としてみなす見方へと転換されてきた。この点は、日本においても、臨教審改革以降、共通する現象であるといえる。
第二に、20世紀の間、教育改革(進歩主義教育運動や公民権運動)は失敗し続けてきたにもかかわらず、21世紀以降も教育改革は人々から支持されている。その理由は、社会全体の構造に起因する諸々の問題の原因がすべて教育にあるとする「社会問題の教育化」にあることが指摘できた。この点は、日本にも共通するが、しかし興味深いことに、どのようなレトリックで社会問題が教育化されているかについては、日米で差異が認められ、したがって教員養成改革にも影響が及んでいることが指摘できた。
すなわち第三に、米国では21世紀以降の教育のスタンダード化運動と学校選択運動は成功しつつあるという評価も可能だが、その理由は、「黒人や少数者の不平等を解消するための教育改革」というレトリックにあると考えられる。つまり、実際には経済的目的下の教育改革であるにもかかわらず、それを民主的平等の達成という政治的レトリックで説明する戦略がとられたため成功したといえる。一方、米国では人種的平等や民主主義社会の実現という政治的レトリックが正面から掲げられ、それを人々が支持するのに対し、日本の教育改革及び教員養成改革のレトリックに、民主的平等が大上段に掲げられているとは看取しにくい。この差異を詳細に研究しつつ、慶應義塾大学における教員養成の方向性をさらに追究することが今後の課題である。
以上の研究成果については、スタンフォード大学デイビッド・ラバレー名誉教授を日本に招聘し、公開研究会の場で議論を実施することで広く社会に発信した。
In this research, we revealed the following three points from a Japan- U.S. comparative perspective.
First, while the teacher preparation reform has never stopped since the beginning of the 19th century, the rhetoric of education in the U.S. shifted over time from a political vision of a civic-minded citizen to a market vision of a self-interested consumer. This shift can be observed in Japan, especially since the Ad-Hoc Council on Education in 1980s.
Secondly, although the educational reforms in 20th century such as Progressive Education movement and Civil Rights movement has been failing, the fiscal spending for educational reforms are supported by citizens. The reason is people expect schools to solve pressing social problems while schools can't eliminate social inequality. It should be called as "educationalization of social issues." The common phenomenon can be observed in Japan, however, the rhetoric of "educationalization" seems different.
Thirdly, the difference is recognized especially in the reforms since the 21st century. The standards movements as well as school choice movements seem to be succeeding. It is because of its message of equal opportunity for every citizen. The goal of the reforms is explained in a political vision such as the realization of the democratic equity while the real goal is in a market vision. On the contrary, the rhetoric of educational reform/ teacher preparation reform in Japan doesn't talk about democracy nor equity. What is the exact difference of the rhetoric between Japan and U.S. is the next research question.
These research outcomes came from the discussion with David Labaree, the Emeritus professor at Stanford University. We had a symposium for public in order to inform the outcome of this research.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 16, 2022 10:39:55  
Creation date
Dec 16, 2022 10:39:55  
Registerd by
mediacenter
 
History
Dec 16, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2019
 
Related to