慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2019000008-20190367  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2019000008-20190367.pdf
Type :application/pdf Download
Size :135.5 KB
Last updated :Dec 16, 2022
Downloads : 93

Total downloads since Dec 16, 2022 : 93
 
Release Date
 
Title
Title 協創による分野統合型システムデザイン方法論による価値創造  
Kana キョウソウ ニ ヨル ブンヤ トウゴウガタ システム デザイン ホウホウロン ニ ヨル カチ ソウゾウ  
Romanization Kyōsō ni yoru bun'ya tōgōgata shisutemu dezain hōhōron ni yoru kachi sōzō  
Other Title
Title Value creation by field integrated system design methodology through collaboration  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 白坂, 成功  
Kana シラサカ, セイコウ  
Romanization Shirasaka, Seiko  
Affiliation 慶應義塾大学大学院システムデザイン・マネジメント研究科教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
新価値を創造するためには、個別の分野だけではなく、複数の分野を統合的にデザインする必要がある。本研究では、技術システム、社会システム、人間中心システムなど、統合を進めるために、非技術システムのデザインにシステムアプローチを適応するための方法論を検討・検証した。また、そのための方法論であるシステム思考とデザイン思考の統合について検討・検証をおこなった。具体的には、複数の分野を統合的にデザインし、価値創造につながえるためのアプローチとして、システム思考とデザイン思考を統合するための方法論の研究、それらを実際に人間中心システム、技術システム、社会システムなどに適用を通じて、その適応の特徴を明確にする研究、それらを実施していくためのマネジメントの研究を実施した。人間中心システムとしては、人のワクワク感や楽観性、チームワークにに焦点をあて、それらを増加するためのアプローチを見出した。また、技術システムとしては自動運転車の安全性を示すための方法論を構築した。さらに社会システムとしては、中小企業のためのオープンイノベーションのアプローチを明確した。これらの研究の成果は、SDGs のように現在、様々が課題や目指すための目標の実現に貢献する。なぜなら、これらの目標は、はこれまでような一つの専門を追求するだけでは実現が困難である。今回の研究成果は、これまでは単独で存在していた専門を統合することで、これまででは到達が困難であった目標に到達し、価値を創造すすることを可能とするものである。
In order to create new value, it is necessary to design not only individual fields but also multiple fields in an integrated manner. In this research, we examined and verified the methodology for adapting the system approach to the design of non-technical systems in order to promote integration such as technical systems, social systems, and human-centered systems. In addition, we examined and verified the integration of system thinking and design thinking, which is the methodology for that purpose. Specifically, as an approach to designing multiple fields in an integrated manner and leading to value creation, research on methodologies for integrating system thinking and design thinking, actually applying them to human-centered systems, technical systems. Through application to social systems, we conducted research to clarify the characteristics of adaptation and management research to implement them. As a human-centered system, we focused on human excitement, optimism, and teamwork, and found an approach to increase them. In addition, as a technical system, we have established a methodology to show the safety of autonomous vehicles. Furthermore, as a social system, an open innovation approach for SMEs was clarified. The results of these studies will contribute to the realization of various challenges and goals that are currently being pursued, such as the SDGs. Because these goals are difficult to achieve just by pursuing a single specialty. The results of this research will enable us to achieve goals that were previously difficult to achieve and to create value by integrating the professions that used to exist independently.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 16, 2022 10:39:54  
Creation date
Dec 16, 2022 10:39:54  
Registerd by
mediacenter
 
History
Dec 16, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2019
 
Related to