Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
2019000007-20190098.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:111.8 KB
|
Last updated |
:Dec 16, 2022 |
Downloads |
: 69 |
Total downloads since Dec 16, 2022 : 69
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
亡命知識人ミゲル・ピサロの日西比較文学論
|
Kana |
ボウメイ チシキジン ミゲル・ピサロ ノ ニッセイ ヒカク ブンガクロン
|
Romanization |
Bōmei chishikijin Migeru Pisaro no Nissei hikaku bungakuron
|
|
Other Title |
Title |
Miguel Pizarro's study in Japanese and Spanish literatures
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
丸田, 千花子
|
Kana |
マルタ, チカコ
|
Romanization |
Maruta, Chikako
|
Affiliation |
慶應義塾大学経済学部准教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team head
|
Link |
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
Name |
慶應義塾大学
|
Kana |
ケイオウ ギジュク ダイガク
|
Romanization |
Keiō gijuku daigaku
|
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2020
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
学事振興資金研究成果実績報告書
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
|
Year |
2019
|
Month |
|
Start page |
|
End page |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
研究計画2年目にあたる2019年度は、前年度に引き続き手稿の整理と解読にあたった。一方、戯曲『祖国を追われた者たちの劇』(1950)については新たな知見を加えることができた。ピサロと同世代である「27年世代」の詩人や作家は、黄金世紀の詩や演劇を再評価する一方で、新たな詩や演劇形式を追求していく。19世紀末から出現したteatro breve(「短い劇」または「軽演劇」)は1920年代から30年代にかけて多く制作されたが、このteatro breveの特徴は、能のそれと共通している点も見受けられる。ピサロは戯曲の創作に際し、黄金世紀の古典劇と能との共通点に注目するのと同時に、同世代の作家たちが取り組んだ演劇傾向をも参考にしたのではないかと考えられる。この点をあきらかにするために、スペインへ出張し、国立図書館などで1920年代から30年代にかけての演劇に関する資料を収集した。これまで分析した手稿には、現代劇よりは、ロペ・デ・ベガをはじめとする黄金世紀の演劇に関するメモが多くみられ、演劇における踊りやバレエについての考察がある。また詩については時代やジャンルにこだわることなく比較して研究していきたいという記述があった。こうしたことから、『祖国を追われた者たちの劇』は、実験的にさまざまな要素を複合的に組み合わせた結果の作品になったと考えられる。今後も手稿の分析とともに、上述した点についてさらに考察を深めていく。
The second-year research continued to analyze Pizarro's manuscripts. On the other hand, the research on Pizarro's play "Auto de los despatriados" will shed light on the process of its creation, influenced not only by the Noh theater and the "Auto" of the Golden Ages but also from plays written by Pizarro's contemporaries in the 1920s and 30s. Especially one genre, "teatro breve" (a short one-act play) has points in common with the Noh theater or the "aAuto", a play with musical or dance components. In the third year, I intend to complete the analysis of Pizarro's work and finish the article.
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
|
Index |
|
Related to |
|