慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2019000007-20190059  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2019000007-20190059.pdf
Type :application/pdf Download
Size :124.6 KB
Last updated :Dec 16, 2022
Downloads : 79

Total downloads since Dec 16, 2022 : 79
 
Release Date
 
Title
Title 特別な支援を必要とする人たちを対象としたキャンプの教育的効果と課題  
Kana トクベツナ シエン オ ヒツヨウ トスル ヒト タチ オ タイショウ トシタ キャンプ ノ キョウイクテキ コウカ ト カダイ  
Romanization Tokubetsuna shien o hitsuyō tosuru hito tachi o taishō toshita kyanpu no kyōikuteki kōka to kadai  
Other Title
Title Educational benefits and challenges of camps for people with special needs  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 野口, 和行  
Kana ノグチ, カズユキ  
Romanization Noguchi, Kazuyuki  
Affiliation 慶應義塾大学体育研究所教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では、様々な障害や疾患、または経済的な問題や家庭の問題などにより、必要となる特別な配慮や支援を必要とする人たちを対象としたキャンプ(スペシャルニーズ・キャンプ、以下SNC)実施による教育的効果と課題を明らかにすることを目的とした。
キャンプを実施する団体、青少年教育施設、特別支援学校等のステークホルダーを対象としたインタビュー調査とフォーラムを実施して、キャンプの可能性について議論を深めた。
SNCの魅力として、①キャンパー、保護者、スタッフがそれぞれを尊重すること ②様々なコミュニティの人と一緒に学校の教育評価とは違う評価があふれる野外での実体験・成功体験を積み重ねることで関係者の自己肯定感が高まること ③学生ボランティアを中心としたスタッフが新しい発想で様々な課題を乗り越えることがキャンパーはもちろん保護者、スタッフも心揺さぶられる経験となること、④当事者ではない人がキャンプに関わり、悩みを共有し同じ思いの人がつながる経験により共生力が高まることが挙げられた。
課題としては、①キャンプを継続する難しさ ②障がいのある子のご両親の高齢化問題 ③施設・運営面の課題(スタッフの質と数・資金面・医療(アレルギー)面・バリアフリー・文化(宗教)面等の課題が挙げられた。現在の傾向として安全志向・失敗させない文化・共働き時代となり、自分の子どもの世話だけで精一杯な面など、スペシャルニーズのある子どもと社会に大きな溝があり、家族や特別支援学校の仲間と心ある指導者の中だけでは生きられないという課題も挙げられる。家族や学生スタッフがキャンプを通して見つけた課題を、キャンプ後に解決を目指すことも多いため、スペシャルニーズのある子どもがよりよく育つための環境づくりの一助として、子どもに関わるステークホルダーとさらに連携を深めていく必要があると思われる。
The purpose of this study was to identify the educational benefits and challenges of implementing special needs camps (SNCs) for people who need special attention and support due to various disabilities, diseases, or financial and family problems.
An interview survey and forum were conducted with stakeholders such as organizations conducting camps, youth education facilities, and special needs schools to discuss the potential of the camps.
The appeal of SNC is that (1) campers, parents, and staff respect each other; (2) the sense of self-affirmation of those involved is enhanced by accumulating real and successful outdoor experiences with people from various communities that are evaluated differently from the educational evaluations of schools; (3) the staff, mainly student volunteers, overcoming various issues with new ideas is an inspiring experience not only for campers but also for parents and staff; (4) people who are not involved in the camp are involved in the camp, and the power of coexistence is enhanced by the experience of sharing concerns and connecting with like-minded people.
The challenges to continuing the camp included: (1) difficulties in continuing the camp; (2) the aging of parents of children with disabilities; and (3) challenges in terms of facilities and management (quality and number of staff, funding, medical (allergy), barrier-free, and cultural (religious) aspects.
Since families and student staff often seek to resolve issues that they find through the camp, there is a need for further collaboration with child-related stakeholders to help create a better environment for children with special needs.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 16, 2022 10:40:02  
Creation date
Dec 16, 2022 10:40:02  
Registerd by
mediacenter
 
History
Dec 16, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2019
 
Related to