慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2018000006-20180384  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2018000006-20180384.pdf
Type :application/pdf Download
Size :120.9 KB
Last updated :Oct 24, 2022
Downloads : 87

Total downloads since Oct 24, 2022 : 87
 
Release Date
 
Title
Title 多様な学生に対応する情報教育教材  
Kana タヨウナ ガクセイ ニ タイオウスル ジョウホウ キョウイク キョウザイ  
Romanization Tayōna gakusei ni taiōsuru jōhō kyōiku kyōzai  
Other Title
Title IT education materials for students with various backgrounds  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 萩野, 達也  
Kana ハギノ, タツヤ  
Romanization Hagino, Tatsuya  
Affiliation 慶應義塾大学環境情報学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
授業でプログラミング演習を行う場合、わからない箇所を積極的に質問してくれればよいが、質問しないまま授業が終了してしまう学生も多い。そこで、理解度の低い学生を見つけ出し、授業時間中に助言することで、授業についてこれない学生を減らすことを目的としてオンラインIDEと教員支援システムを開発した。

学生はウェブブラウザでオンラインIDEにログインし、HTML, CSS, JavaScriptファイルの作成を行う。オンラインIDEは、学生が作ったプログラムの構文解析と自動生成されたテストケースによる動作テストを行ない、シンタックスエラーの有無、テスト結果、実行回数、所要時間などのデータを収集する。教員支援システムは、収集されたデータを元に、学生がどのような状況であるかの分類を行う。分類結果は、一覧表や座席表の形で教員に提供され、教員はそれによって必要と思われる学生に対して助言を行う。

2017年度にプロトタイプを開発し、実際の授業で実験を行った結果、不要なエラーメッセージで学生がかえって混乱する場合があることや、困っている学生の検知精度が低いことなどが問題点として挙げられていた。今年度は問題点の改善を試みたが、非常に困難な問題であり、明確な改善効果を得ることはできなかった。また、2〜3年後にカリキュラム改定が行われ、授業内容も大幅に変更する計画となったことから、今の段階でオンラインIDEと教員支援システムに合わせて教材を作り直すのはタイミングが悪いと判断され、実際の授業への導入は先送りされることとなった。
In a class of programming exercises, some students positively ask questions while some do not even if they cannot complete the assignments. Therefore, we have made an online IDE and a teacher support system in order to let teachers give advice to students with low level of understanding.

Students login to the online IDE via web browsers and write HTML, CSS and JavaScript files. The online IDE parses students' programs and tests them with automatically generated test cases. It collects data such as existence of syntax errors, test results, number of excutions and elapsed time. The teacher support system classifies states of students depending on the collected data. It provides the classification to teachers in the form of lists or seating charts, and teachers give advice to students who may need help.

In 2017, we developed a prototype system, which was used in several lectures. As a result, we noticed problems such as: students got confused with unnecessary error messages; accuracy of detecting students who need help is low. In this year, we tried to solve these problems but it was too difficult to get clearly positive improvement. In addition, a plan to revise the curriculum was formulated where course materials would be drastically changed. Therefore, we decided it was unappropriate to rewrite the materials adapting to the online IDE and teacher assistant system at this stage, thus introducing the system to all classes were postponed.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 24, 2022 13:38:03  
Creation date
Oct 24, 2022 13:38:03  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2018
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st Open-domain dial... (1483) 1st
2nd 731部隊と細菌戦 ... (454)
3rd Bidet toilet use... (434)
4th 石垣島の「エコツ... (431)
5th 新自由主義に抗す... (363)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (723) 1st
2nd Genotype-phenoty... (607)
3rd 中和滴定と酸塩基... (591)
4th Potent mouse mon... (476)
5th 新参ファンと古参... (428)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース