Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
2018000005-20180232.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:116.9 KB
|
Last updated |
:Oct 25, 2022 |
Downloads |
: 62 |
Total downloads since Oct 25, 2022 : 62
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
天体学習における天体撮影写真の活用に関する研究
|
Kana |
テンタイ ガクシュウ ニ オケル テンタイ サツエイ シャシン ノ カツヨウ ニ カンスル ケンキュウ
|
Romanization |
Tentai gakushū ni okeru tentai satsuei shashin no katsuyō ni kansuru kenkyū
|
|
Other Title |
Title |
Study to effectively use astrophotography in the science education of Keio Yokohama Elementary School
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
茅野, 真雄
|
Kana |
チノ, マサオ
|
Romanization |
Chino, Masao
|
Affiliation |
慶應義塾横浜初等部教諭
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team head
|
Link |
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
Name |
慶應義塾大学
|
Kana |
ケイオウ ギジュク ダイガク
|
Romanization |
Keiō gijuku daigaku
|
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2019
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
学事振興資金研究成果実績報告書
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
|
Year |
2018
|
Month |
|
Start page |
|
End page |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
【実施事項】
7月26日(木)星空観察会(横浜初等部6年生、海の学校・南房総市原岡海岸にて)
10月24日(水)月例15日の満月撮影
3月24日(日)星空観察会(横浜初等部5年生、スキー教室・雫石町網張温泉にて)
【成果】
従来の天体観察の授業では、先生が星を指差し「あの星が・・・」と子どもたちに指導していた。しかし、子どもたち全員が理解するには時間がかかり、既に見つけた子が、見つけられず苦労している子に「ほら、あそこに見えるあれだよ」と半学半教しているという状態だった。本研究の結果、新しい技術の活用は子どもたちの理解を早め、天体への興味関心を高めることが分かった。
①ポータブル赤道儀(ポラリエ)とiPadの活用
本研究では、ポータブル赤道儀を使って美しく撮影した星景写真をその場でiPad画面に転送し子どもたちに紹介した。この方法は、iPad画面に映った星を「ここに見える星がわし座のアルタイル(彦星)」と直接、子どもたちに紹介することができるので、子どもたちは画面と星空を見比べ、すぐに目的とする星を見つけることができた。想像以上に効果があることが分かった。
②望遠レンズの活用
最新のF値(絞り値)が小さく明るい望遠レンズは、望遠鏡を使用せずに月面のクレーターの1つ1つを明瞭に撮影することができた。満月、上弦の月、下弦の月をそれぞれ撮影しカラープリントして比較すると、子どもたちはクレーターの模様がどれも同じであること、月の左側が地球の影に入っているのが上弦の月、右側が影に入っているのが下弦の月であることを容易に理解した。最新の望遠レンズの活用は、月の満ち欠けの学習に役立つことが分かった。
【まとめ】
本研究を通じて、次の2つの方法は子どもたちの天体学習に役立つことが分かった。①撮影した天体写真を観察現場でiPadに転送し、直接子どもたちに紹介する方法。②月の満ち欠けの理解を深めるため、望遠レンズで撮影した月面写真をカラープリントし子どもたちに紹介する方法。これらの活用は、子どもたちの天体への興味関心を高めることが分かった。
In conventional astronomical observation, the teacher has taught children constellations while pointing at a star. However, it took time for all the children to understand, and there were children who struggled to find the target star. As a result of this study, it was found that using a portable equatorial mount and an iPad accelerates children's understanding and raises interest in astronomy. Also, we found that photographing the moon surface with a small f-stop bright telephoto lens clearly shows the crater, so it is possible to raise children's interest in the moon without using an astronomical telescope.
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
Oct 24, 2022 | | インデックス を変更 |
Oct 25, 2022 | | Abstract 内容,Keyword を変更 |
|
|
Index |
|
Related to |
|