慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2018000005-20180150  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2018000005-20180150.pdf
Type :application/pdf Download
Size :111.8 KB
Last updated :Oct 24, 2022
Downloads : 86

Total downloads since Oct 24, 2022 : 86
 
Release Date
 
Title
Title 適応的な就学に資する環境要因に関する研究  
Kana テキオウテキナ シュウガク ニ シスル カンキョウ ヨウイン ニ カンスル ケンキュウ  
Romanization Tekiōtekina shūgaku ni shisuru kankyō yōin ni kansuru kenkyū  
Other Title
Title A study on environmental factors contributing to adaptive school attendance  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 藤澤, 啓子  
Kana フジサワ, ケイコ  
Romanization Fujisawa, Keiko K.  
Affiliation 慶應義塾大学文学部准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
慶應義塾大学ふたご行動発達研究センターにおいて実施された『就学前後のふたごの子育ち環境に関する調査』において,就学前期(年長12月)と就学後期(小学1年生12月)の二時点で収集された,延べ500組超の双生児データの分析を行った。注目した変数は,適応的な就学に向けてのリスク要因となる,子どものADHD傾向と登校しぶり傾向である。Latent Change Soreモデルを用いて,表現型について分析した結果,1) 就学前の年長時点でADHD傾向が高いほど,登園しぶり傾向も高いこと,2) ADHD傾向や登園登校しぶり傾向は,就学移行を経て集団レベルでは平均的には有意な変化はないが,変化の個人差は有意であったこと,3) ADHD傾向と登校しぶり傾向の変化の因子同士には有意な相関があり,ADHD傾向が悪化した場合には登校しぶり傾向も悪化し,ADHD傾向が改善した場合には,登校しぶりも改善されることが示された。さらに,Latent Change Scoreモデルと行動遺伝学モデルを組み合わせたモデルを用いて分析した結果,1) 就学前におけるADHD傾向と登園しぶり傾向の関係には遺伝要因が寄与していること, 2) ADHD傾向と登園しぶり傾向の変化の個人差には,非共有環境要因が寄与していること,3) ADHD傾向と登校しぶり傾向の変化の因子同士の関係は,非共有環境要因が媒介していることが示された。これらの結果から,子ども個人レベルの配慮や支援,個別化された環境の整備が良好な就学移行をもたらすことが示唆された。
Data of approximately 500 twin pairs collected at two points in time—before and after elementary school entry—were analyzed. Our analysis revealed that: 1) the higher the ADHD tendency before school entry, the more reluctant the child is to go to kindergarten (school reluctance); 2) the ADHD tendency and the school reluctance did not significantly change at the mean level during the transition to school. However, there were significant intra-individual variations in terms of their changes; 3) there was a significant correlation between change scores of the ADHD tendency and of the school reluctance. Moreover, an analysis combining a latent change score model and a model of behavioral genetics demonstrated that: 1) a genetic factor mediated the association between the ADHD tendency and the school reluctance before school entry; 2) the individual differences in the change scores of the ADHD tendency and of the school reluctance were influenced by non-shared environmental factors; 3) the association between these change scores was mediated by a non-shared environmental factor. These results suggested that individual-level child care and support, as well as arrangement of individualized environments give rise to successful transition to school.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 24, 2022 13:35:22  
Creation date
Oct 24, 2022 13:35:22  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2018
 
Related to