本研究は,ディスクレパンシー低減とフィットの観点からワーク・モチベーションを論じたものであるが,フィット(適合)に焦点を当てた。特に,個人-環境適合理論と制御適合理論を展望し,制御適合理論の観点から実験刺激を作成した。
個人-環境適合は,追補的な適合と相補的な適合に分けられる。前者は,個人と対象(組織や仕事)の類似度に基づく適合である。後者は,対象が必要とするものを個人が補う,あるいは個人が必要とするものを対象が補うという適合である。
制御適合とは,制御焦点(促進焦点 / 予防焦点)と目標追求方略(熱望方略 / 慎重方略)が適切に組み合わされた状態―「促進と熱望」および「予防と慎重」―であると定義される。我々は,上司からのメッセージ内容(制御焦点)とメッセージ・フレーミング(目標追求方略)との適合が従業員のモチベーションに与える影響を検討することとした。そこで,促進焦点型のメッセージと予防焦点型のメッセージを収集した。フレーミングとは,同じ内容でも,利得を強調するか,損失を強調するかの違いを指すものである。前者をポジティブ・フレーミング,後者をネガティブ・フレーミングと呼ぶ。促進焦点とポジティブ・フレーミングおよび予防焦点ネガティブ・フレーミングが制御適合とみなした。
また,促進焦点と予防焦点を実験的に操作するための刺激を作成した。一つは加点型・成功目標型の課題であり,もぐらたたきのようなゲームである。これは,促進焦点を操作するために作成された。もう一つは減点型・失敗回避型の課題であり,移動する丸を正確になぞるといった正確さが求められるゲームである。これは予防焦点を操作するために作成された。
将来は、上記のゲームを用いた実験刺激を使って実際に実験を実施したい。試行を繰り返す中で,実験刺激の妥当性を高め,最終的に制御適合がワーク・モチベーションに与える影響を明らかにしていきたい。
The present study argued the process of work motivation in terms of sense of discrepancy and fit. We focused on the issue of fit and reviewed the relevant theories, person-environment fit and regulatory fit. Drawing on the regulatory fit, we developed the materials used for the future experimental studies.
Person-environment fit consists of two type of fit, supplementary fit and complementary fit. The former fit refers to the similarities between person and object (i.e., organization or job). The latter fit emerges when the person satisfies what the objects need or when the objects satisfy what the person need.
According to the regulatory fit theory, individuals experience right-feeling when the regulatory focus matches goal-pursuit strategies. Regulatory focus consist of promotion focus and prevention focus, whereas the goal-pursuit strategies comprise eager-strategy and vigilant strategy. The regulatory fit would be attained when the following combination promotion focus emerges: promotion focus and eager-strategy and prevention focus. We captured the goal-pursuit strategies from message-framing, or positive framing meant eager-strategy and negative framing indicated vigilant-strategy. Thus, regulatory fit occur when promotion focus couples with positive framing, while prevention focus company with negative framing.
We also materials used for experimentally manipulated promotion and prevention focus. One task emphasizes the addition of points and success-pursuit, which is like a whack-a-mole game. Another task stressed the deduction of points, which is like circle-tracing game. The former game is expected to manipulate promotion focus and the latter, on the other hand, is to manipulate prevention focus.
In the future research, we will actually conduct experimental study by using the materials mentioned above. After conducting a couple of pilot studies, we would like to secure the validity of experimental materials and test the relationship between regulatory fit and work motivation.
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