慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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KAKEN_25282089seika  
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KAKEN_25282089seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.5 MB
Last updated :Sep 21, 2017
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Release Date
 
Title
Title 時空間的な人の流れに着目した施設の配置・運営モデルの開発と事例研究への展開  
Kana ジクウカンテキナ ヒト ノ ナガレ ニ チャクモクシタ シセツ ノ ハイチ・ウンエイ モデル ノ カイハツ ト ジレイ ケンキュウ エノ テンカイ  
Romanization Jikukantekina hito no nagare ni chakumokushita shisetsu no haichi unei moderu no kaihatsu to jirei kenkyu eno tenkai  
Other Title
Title Flow-based facility location and scheduling problems and their applications  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 田中, 健一  
Kana タナカ, ケンイチ  
Romanization Tanaka, Kenichi  
Affiliation 慶應義塾大学・理工学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 90408724

Name 鳥海, 重喜  
Kana トリウミ, シゲキ  
Romanization Toriumi, Shigeki  
Affiliation 中央大学・理工学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 60455441
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2017  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2016  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
都市における人の流れに着目し, 施設の配置場所とサービス提供時間帯を同時に最適化する数理モデルを構築し, 鉄道網上での配置分析を行った。具体的には, (1) 終業後の帰宅途中に施設へ立ち寄りサービスを受ける状況において早く帰宅できるほど望ましい点を考慮したモデル, (2) サービス提供時間帯のどこかで一定時間以上立ち寄ればよいモデル, (3) サービス提供時間を可変とした拡張モデル等を提案した。さらに, オリンピック開催期間中の観戦客輸送に関わる数理モデル, ネットワークを段階的に改変するための数理モデルなど, 時間軸を幅広い視点で捉え, 理論と事例研究の両面から様々な研究を行った。
We proposed dynamic facility location models that seek locations and opening hours of multiple facilities so as to maximize the volumes of commuter flows that can be accessible to facility services, and applied the models to Tokyo metropolitan railway network using commuter flow data. Concretely, we constructed the following models: (1) a model where multiple coverage levels are considered depending on the arrival time to a destination, (2) a model in which there is a minimum required time for commuters to enjoy the service, and (3) a model where opening hours of facilities are decision variables rather than a fixed constant. In addition, we focused various situations where the temporal dimension is a critical factor, and constructed mathematical models to evaluate the effects of shuttle bus system on visitors' traffic flow to the Tokyo Bay zone during the 2020 Tokyo Olympics, and problems for designing network infrastructures by considering the time horizon.
 
Table of contents

 
Keyword
都市工学  

施設配置問題  

時間軸  

数理最適化  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(B)(一般)
研究期間 : 2013~2016
課題番号 : 25282089
研究分野 : オペレーションズ・リサーチ
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Sep 21, 2017 15:40:57  
Creation date
Sep 21, 2017 15:40:57  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2016 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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