慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_23720287seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_23720287seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :318.6 KB
Last updated :Apr 8, 2016
Downloads : 506

Total downloads since Apr 8, 2016 : 506
 
Release Date
 
Title
Title 語彙を中心とした中国語中級教材作成についての研究  
Kana ゴイ オ チュウシン ト シタ チュウゴクゴ チュウキュウ キョウザイ サクセイ ニ ツイテ ノ ケンキュウ  
Romanization Goi o chushin to shita Chugokugo chukyu kyozai sakusei ni tsuite no kenkyu  
Other Title
Title A study on the possibility of lexis-centered intermediate lever Chinese textbooks  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 浅野, 雅樹  
Kana アサノ, マサキ  
Romanization Asano, Masaki  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 70514131
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2015  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2014  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
主に大学の授業で使用する新しいタイプの語彙学習を中心とした中級中国語テキストの作成に向けた研究を行った。従来の本文(課文)や文法項目中心のテキストから, 語レベルの特徴や難易度に応じた語彙の導入や, 日本語の漢語語彙との関係性を利用した語彙の提示方法について考察を行った。また「語彙論体系知識」を教育内容に含めることを提起した。「語彙論体系知識」の中で, いくつかある項目のどれを取り入れるのかという問題に対して, 学習者に対するアンケート調査も何度か行い, その結果に依拠して, 大筋の結論を得ることができた。さらにテキストの試用版を作成し, その一部を授業等の教育現場で使用することができた。
This research centered on the preparation of intermediate level Chinese language textbooks focusing on new vocabulary learning methods used mainly in university courses. Looking at traditional textbooks focusing on text (reading) and grammar points, this study considered the introduction of vocabulary corresponding to word level characteristics and difficulty level and the method of presenting vocabulary using relationships to Chinese-derived words in Japanese. This study also proposes that "lexicological knowledge" be included in educational content. On the topic of "lexicological knowledge, "regarding the problem of which of the multiple points to include, multiple questionnaire surveys were given to learners. Based on the results of the surveys, a rough overall conclusion was obtained. Furthermore, trial edition textbook material was prepared and partially used in the actual educational arena, such as classes.
 
Table of contents

 
Keyword
中国語教育  

中国語語彙  

中国語テキスト  
NDC
 
Note
研究種目 : 若手研究(B)
研究期間 : 2011~2014
課題番号 : 23720287
研究分野 : 中国語教育
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Apr 08, 2016 16:56:04  
Creation date
Apr 08, 2016 16:56:04  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2014 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to