慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_16K13373seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_16K13373seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :146.0 KB
Last updated :Nov 12, 2018
Downloads : 730

Total downloads since Nov 12, 2018 : 730
 
Release Date
 
Title
Title 小規模保育が子どもの発達や健康に与える効果  
Kana ショウキボ ホイク ガ コドモ ノ ハッタツ ヤ ケンコウ ニ アタエル コウカ  
Romanization Shōkibo hoiku ga kodomo no hattatsu ya kenkō ni ataeru kōka  
Other Title
Title The effect of small-scale childcare on children's development and health  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 中室, 牧子  
Kana ナカムロ, マキコ  
Romanization Nakamuro, Makiko  
Affiliation 慶應義塾大学・総合政策学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 20598403
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は, 小規模保育園及び中規模保育園の保育環境を定量的に評価し, 保育の質に関わる諸要因(保育環境, 担当保育士の保育士資格取得に至る学歴及び保育士歴, 園規模, 子ども対保育士比)と子どもの発育状況との関連を検討した。保育の質研究において国際的に広く利用される保育環境評価スケールを用い, 小規模保育園及び中規模保育園の1歳児クラスにおける保育環境を評価し比較した。その結果, 全般的には小規模保育園の方が中規模保育園よりも保育環境の質が良好であることが示された。また, 保育環境の良さと担当保育士の保育士歴の長さは, 1歳児学年末における子どもの発育状況に有意な正の関連をすることが示された。
This study empirically evaluated the childcare environments both at the small- and medium-scale childcares, and analyzed the relationship between the quality of childcare environments and children's development. We compared the childcare environment in the class of the one year old child at the small- and medium-scale childcares using the widely used indicators assesing the qualiy of childcare environments, what is called ITERS-R (Infant/Toddler Environment Rating Scale (ITERS-R). As a result, the empirical analysis showed that the quality of the childcare environments was higher in the small-scale childcare in general than the medium-scale childcare. In addition, it was also shown that the quality of childcare environments and the length of teacher's tenure have a significant positive relationship with children's development and health at the end ofthe first year that children attended to childcare.
 
Table of contents

 
Keyword
ITERS-R  

保育環境評価スケール  

小規模保育  
NDC
 
Note
研究種目 : 挑戦的萌芽研究
研究期間 : 2016~2017
課題番号 : 16K13373
研究分野 : 教育経済学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 12, 2018 15:23:59  
Creation date
Nov 12, 2018 15:23:59  
Registerd by
mediacenter
 
History
Nov 12, 2018    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2017 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to