慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_15K02693seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_15K02693seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :157.4 KB
Last updated :Oct 31, 2019
Downloads : 174

Total downloads since Oct 31, 2019 : 174
 
Release Date
 
Title
Title 日本語話者用の「中国語語彙学習辞典」作成に向けての研究  
Kana ニホンゴ ワシャヨウ ノ 「チュウゴクゴ ゴイ ガクシュウ ジテン」サクセイ ニ ムケテ ノ ケンキュウ  
Romanization Nihongo washayō no "Chūgokugo goi gakushū jiten" sakusei ni mukete no kenkyū  
Other Title
Title Research to aid in the creation of a "Chinese Learning Dictionary" for Japanese speakers  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 浅野, 雅樹  
Kana アサノ, マサキ  
Romanization Asano, Masaki  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部 (日吉) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 70514131
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
日本語話者を対象とした中国語の学習辞書を作成する目的で研究を行なった。一般辞書と異なり、学習辞書は収録語を限定し、学習者にとって特に理解や習得が困難な語彙を取り上げ、意味記述や用例において、学習者の視点に立った明示が必要となる。本研究は主に、中級レベルの学習者を対象とし、名詞、動詞、形容詞等の二音節の内容語の中で、どのようなタイプの語の難易度が高いのかという点を明らかにした。その上で、それらの語彙が学習辞書の中でどのように扱われるべきなのかという問題について、一つ一つの語に対し詳細な解析を行ない、また理想的な学習辞書の全体像を模索した。
We conducted research with the purpose of creating a learning dictionary targeted at Japanese speakers. Unlike a general dictionary, a learning dictionary has fewer entries, includes vocabulary words that have high levels of difficulty particularly for comprehension and acquisition from the viewpoint of the learner. This study clarified the point of what kind of words have high difficulty levels, mainly among two syllable content words including nouns, verbs, adverbs, etc. targeted at intermediate level learners. Additionally, regarding the problem of how to handle those vocabulary words in a learning dictionary, we conducted a detailed analysis for each word and attempted to unveil the general, overall ideals for learning dictionaries.
 
Table of contents

 
Keyword
中国語学  

中国語教育  

中国語学習辞書  

中国語語彙  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究 (C) (一般)
研究期間 : 2015~2018
課題番号 : 15K02693
研究分野 : 中国語教育
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 31, 2019 11:00:54  
Creation date
Oct 31, 2019 11:00:54  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 31, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2018 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to