慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00234698-20071000-0097  
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Release Date
 
Title
Title 保険システムとセーフティネット  
Kana ホケン システム ト セーフティ ネット  
Romanization Hoken shisutemu to sefuti netto  
Other Title
Title Insurance system and safety net  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 堀田, 一吉  
Kana ホッタ, カズヨシ  
Romanization Hotta, Kazuyoshi  
Affiliation 慶應義塾大学商学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾大学出版会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク シュッパンカイ  
Romanization Keio gijuku daigaku shuppankai  
Date
Issued (from:yyyy) 2007  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 50  
Issue 4  
Year 2007  
Month 10  
Start page 97  
End page 119  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
戦後保険業は,いわゆる護送船団行政を通じて「究極のセーフティネット」が保持されていたが,保険自由化が進行する中で,保険市場の効率化が図られる一方で,経営破綻の可能性が高まっている。問題は,契約者保護を図る上で,セーフティネットの在り方を考えると同時に,契約者の自己責任をどこまで徹底するかである。全ての契約者を完全に救済することになれば,保険契約者のみならず保険会社に対してもモラルハザードを誘発させる可能性がある。本稿では,政策転換により契約者に対しても自己責任が求められる中で,保険セーフティネットの現代的意義について再検討をする。
 
Table of contents

 
Keyword
セーフティネット  

契約者保護  

経営破綻  

市場規律  

モラルハザード  

自己責任原則  
NDC
 
Note
商学部創立50周年記念 = Commemorating the fiftieth anniversary of the faculty
50周年記念論文
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Sep 01, 2008 09:00:00  
Creation date
Sep 01, 2008 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 50 (2007) / 50(4) 200710
 
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