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AN00150430-00000143-0141  
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タイトル
タイトル エリザベス・キースの美術史的位置づけに関する再検討 : 大正期新版画運動周辺における諸外国人作家の創作活動に照らして  
カナ エリザベス・キース ノ ビジュツシテキ イチズケ ニ カンスル サイケントウ : タイショウキ シンハンガ ウンドウ シュウヘン ニ オケル ショガイコクジン サッカ ノ ソウサク カツドウ ニ テラシテ  
ローマ字 Erizabesu Kīsu no bijutsushiteki ichizuke ni kansuru saikentō : Taishōki Shinhanga undō shūhen ni okeru shogaikokujin sakka no sōsaku katsudō ni terashite  
別タイトル
名前 Repositioning Elizabeth Keith in the context of art history : with a consideration of woodblock-prints production by Western artists around Shin-hanga movement in 20th-century Japan  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 永谷, 侑子  
カナ ナガタニ, ユウコ  
ローマ字 Nagatani, Yuko  
所属 慶應義塾大学大学院文学研究科美学美術史学専攻後期博士課程  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
publisher  
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 2019  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳 Philosophy  
 
143  
2019  
3  
開始ページ 141  
終了ページ 178  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
 
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This paper attempts to discover a Scottish female artist Elizabeth Keith (1887–1956) in the context of Shin-hanga (New prints) which started in Tokyo in around 1915. Given the fact that New prints aimed at a revitalisation of the distinctive Japanese multicoloured woodblock prints rooted in Ukiyo-e of Edo period by following its traditional making process, what especially requires careful consideration is the role played by several Western artists in this movement rather than those of Japanese. Keith should thus be focused on as a milestone to shed light on some crucial aspects of the activities carried out by Western artists who energetically engaged in the production of woodblock prints in Japan around her time. Through not only close examination of the original prints in museum collections but also careful scrutiny of valuable related literary materials, frequent use of remarkable blue colours by Keith along with her keen senses, as well as her special sympathetic gaze casted upon various kinds of things she encountered in the East are revealed. Moreover, by making an analytical comparison between several specific works produced by Keith and those by other artists, it is also demonstrated that Keith's style should completely be distinguished from the orientalised representation that can be regarded as a stereotype shared among her contemporaries. The conclusion therefore highlights the significance of Keith as a transcultural artist, who challenged a complexed art scene in-between East and West through a medium of woodblock prints in the first half of the twentieth century in Japan.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
投稿論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
 
本文URI
 
アクセス条件

 
最終更新日
Jul 17, 2019 15:23:55  
作成日
Jul 17, 2019 15:04:18  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jul 17, 2019    インデックス を変更
Jul 17, 2019    ジャンル を変更
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 143 (201903)
 
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