慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_25381043seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_25381043seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :92.7 KB
Last updated :Jul 31, 2019
Downloads : 719

Total downloads since Jul 31, 2019 : 719
 
Release Date
 
Title
Title 戦後日本における教職の専門性の史的展開に関する総合的研究  
Kana センゴ ニホン ニ オケル キョウショク ノ センモンセイ ノ シテキ テンカイ ニ カンスル ソウゴウテキ ケンキュウ  
Romanization Sengo Nihon ni okeru kyoshoku no senmonsei no shiteki tenkai ni kansuru sogoteki kenkyu  
Other Title
Title A study on the historical contexts of professionality of teaching in post-war Japan  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 佐久間, 亜紀  
Kana サクマ, アキ  
Romanization Sakuma, Aki  
Affiliation 慶應義塾大学・教職課程センター・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 60334463

Name 高橋, 哲  
Kana タカハシ, サトシ  
Romanization Takahashi, Satoshi  
Affiliation 埼玉大学・教育学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 10511884

Name 末冨, 芳  
Kana スエトミ, カオリ  
Romanization Suetomi, Kaori  
Affiliation 日本大学・文理学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 40363296

Name 荒井, 英治郎  
Kana アライ, エイジロウ  
Romanization Arai, Eijiro  
Affiliation 信州大学・学術研究院総合人間科学系・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 60548006

Name 布村, 育子  
Kana ヌノムラ, イクコ  
Romanization Nunomura, Ikuko  
Affiliation 埼玉学園大学・人間学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 70438901
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2017  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2016  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
第一に, 日本における教職=専門職像が, 欧米モデル, 特に米国の専門職像とどう異なるかを明らかにした。日本における教職の専門職像は, 米国における教職=専門職像と異なり, 国家主義に環流するメカニズムを内包する点を明らかにした。第二に, 19世紀米国における教職の専門性と専門職性の関係を明らかにした。米国では, 教職の専門職性(給与や待遇)を支えることなしに, 教職の専門性(教師の能力)を高めようとする改革を約百年間続けたが, 成功しなかった。第三に, 20世紀日本においては, 教職の専門性を高める改革が続けられてきたが, 教職の専門職性を高める改革は, 1969年の人材確保法以来行われていないことが示唆された。
First, Aki Sakuma pointed out that the concept of profession of teaching in Japan was constructed based on the teachers' self-sacrifice for the nation in Meidi Era, which was different from the US concepts based on the devotion to the God. Secondly, I analyzed the relationship between the professionalism and the professionality of teaching in 19th century America. US normal schools was required to improve teachers' ability and kept reforming their curriculum, in vain. One of the main reasons of it was they could get only few fiscal supports for promoting teachers' salary/ working conditions. Thirdly, the relationship between the professionalism and the professionality of teaching in 20th century Japan.
 
Table of contents

 
Keyword
教師教育  

教員養成  

教職の専門性  

教職の専門職性  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)(一般)
研究期間 : 2013~2016
課題番号 : 25381043
研究分野 : 教育学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jul 31, 2019 16:49:48  
Creation date
Sep 21, 2017 15:40:57  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jul 31, 2019    著者 を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2016 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to