慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_22520582seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_22520582seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :171.8 KB
Last updated :Dec 11, 2014
Downloads : 1039

Total downloads since Dec 11, 2014 : 1039
 
Release Date
 
Title
Title 談話構築プロセスと学習環境要因の関連性 : 社会文化的観点からの考察  
Kana ダンワ コウチク プロセス ト ガクシュウ カンキョウ ヨウイン ノ カンレンセイ : シャカイ ブンカテキ カンテン カラ ノ コウサツ  
Romanization Danwa kochiku purosesu to gakushu kankyo yoin no kanrensei : shakai bunkateki kanten kara no kosatsu  
Other Title
Title The effect of learning environment on L2 discourse co-construction processes: Sociocultural perspective  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 中浜, 優子  
Kana ナカハマ, ユウコ  
Romanization Nakahama, Yuko  
Affiliation 慶應義塾大学・環境情報学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 50343215
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2014  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2013  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究の目的は、英語学習者の学習環境の違いがストーリー構成に及ぼす影響を包括的に捉えることである。ESL/EFL学習者が英語話者との会話の中でストーリーテリングを行ったところ、トピック言及の指標である冠詞や代名詞については学習環境に拘わらず不適切な使用が見られた一方、EFL学習者が独話調であったのに対し、ESL学習者は談話標識等を駆使し、対話者と協働的にストーリー展開を試みる等、異なる傾向が表出された。本研究により、外国語教育における語用論的知識の教授の必要性が示唆され、母語にない言語形式は、ESL環境での肯定的証拠の豊富さにも拘わらず、誤用として定着するという言語転移の特質も明らかになった。
The study investigated the effect of learning environment on L2 story telling processes.  High intermediate level EFL and ESL learners whose L1 is Japanese narrated stories within conversation with English native speakers. The results revealed that 1) irrespective of learning environment, inappropriate use of articles and pronouns were found in learner narratives, and 2) EFL and ESL learners displayed differing patterns in telling stories. Specifically, the EFL learners tended to tell monologic narratives, whereas the ESL learners were inclined to involve their native speaker interlocutors using discourse markers such as 'you know' and 'okay'. The research demonstrated persistent difficulty with the use of linguistic forms that do not exist in learners' L1 system despite abundant positive evidence ESL environment provides. Moreover, the study implied the importance of providing pedagogical intervention to teach pragmatics such as discourse markers and interactional strategies.
 
Table of contents

 
Keyword
社会文化理論  

談話構築プロセス  

学習環境  

ナラティブ  

第二言語習得  

英語習得  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)
研究期間 : 2010~2013
課題番号 : 22520582
研究分野 : 人文学
科研費の分科・細目 : 言語学・外国語教育
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 11, 2014 11:29:36  
Creation date
Dec 11, 2014 11:29:36  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2013 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to