慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

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ID
KAKEN_22330262seika  
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Last updated :Dec 11, 2014
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Release Date
 
Title
Title 自閉性障害幼児の家庭訪問型発達支援モデルの構築と包括的評価  
Kana ジヘイセイ ショウガイ ヨウジ ノ カテイ ホウモンガタ ハッタツ シエン モデル ノ コウチク ト ホウカツテキ ヒョウカ  
Romanization Jiheisei shogai yoji no katei homongata hattatsu shien moderu no kochiku to hokatsuteki hyoka  
Other Title
Title Effects of a home-based early intervention program for children with autism spectrum disorders  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 山本, 淳一  
Kana ヤマモト, ジュンイチ  
Romanization Yamamoto, Junichi  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 60202389

Name 大森, 貴秀  
Kana オオモリ, タカヒデ  
Romanization Omori, Takahide  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部・助教  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 60276392

Name 皆川, 泰代  
Kana ミナガワ, ヤスヨ  
Romanization Minagawa, Yasuyo  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 90521732
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2014  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2013  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では、自閉性障害児を対象にした家庭訪問型早期発達支援プログラムを構築した。プログラムは、初期コミュニケーション発達に焦点を当て、子ども一人ひとりの障害特性や発達ニーズに対応できる分岐型の支援プログラムとした。そのプログラムを、セラピストが家庭訪問型支援として実施し、自閉症幼児の発達に与える効果を、多方面から明らかにした。またプログラムを実施する支援者を育成する目的で、保護者や専門家を対象に研修を実施し、支援に必要な知識と技術の獲得過程を分析した。研修・評価・支援を繰り返すことで、効果的・効率的な支援者育成方法を明らかにした。このことで発達支援の実現可能性を高めることができた。
In the current study, we developed a home-based early intervention program for children with autism spectrum disorders. The program focused on the early communication development, and could be customized according to each child's developmental needs and characteristics. The program was implemented at each child's home, and the results indicated that the attention to social stimuli, joint attention, imitation, language (comprehension and production), and social skills were improved. We assessed the effects of a training program for the parents and specialists (home-intervention therapists, clinical psychologists, school teachers, and speech and language therapists) to acquire the knowledge and skills for the program by using a newly developed fidelity check list. Implications in relation to the efficacy and feasibility of the training program were provided.
 
Table of contents

 
Keyword
発達支援  

コミュニケーション  

自閉症スペクトラム障害  

家庭訪問型支援  

セラピスト  

共同注意  

模倣  

言語  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(B)
研究期間 : 2010~2013
課題番号 : 22330262
研究分野 : 社会科学
科研費の分科・細目 : 教育学・特別支援教育
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
131.113.194.249
Access conditions

 
Last modified date
Dec 11, 2014 11:29:36  
Creation date
Dec 11, 2014 11:29:36  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2013 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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