慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_16K13224seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_16K13224seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :174.9 KB
Last updated :Mar 5, 2021
Downloads : 284

Total downloads since Mar 5, 2021 : 284
 
Release Date
 
Title
Title 色語の習得が難しい理由 : 色語彙システム創発と発達過程の多言語比較研究  
Kana ショクゴ ノ シュウトク ガ ムズカシイ リユウ : ショクゴイ システム ソウハツ ト ハッタツ カテイ ノ タゲンゴ ヒカク ケンキュウ  
Romanization Shokugo no shūtoku ga muzukashii riyū : shokugoi shisutemu sōhatsu to hattatsu katei no tagengo hikaku kenkyū  
Other Title
Title The process of construction of the color lexicon as a collected system  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 今井, むつみ  
Kana イマイ, ムツミ  
Romanization Imai, Mutsumi  
Affiliation 慶應義塾大学・環境情報学部 (藤沢) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 60255601

Name 佐治, 伸郎  
Kana サジ, ノブロウ  
Romanization Saji, Noburō  
Affiliation 鎌倉女子大学・児童学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 50725976

Name 浅野, 倫子  
Kana アサノ, ミチコ  
Romanization Asano, Michiko  
Affiliation 立教大学・現代心理学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 40553607

Name 日高, 昇平  
Kana ヒダカ, ショウヘイ  
Romanization Hidaka, Shōhei  
Affiliation 北陸先端科学技術大学院大学・先端科学技術研究科・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 50582912

Name  
Kana  
Romanization  
Affiliation  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
日本語話者の成人・3歳・4歳・5歳児の4グループを調査対象とし、93種類の色見本を用いて調査を行った。3歳児は暖色/寒色に大別し、4歳児では赤・青・緑・紫・黄色といった所謂典型色が布置され、黄緑や水色はそれぞれ緑・青の領域内に布置された。5歳児においては、成人のマップと同様に各色語彙に対する色カテゴリーを形成し、カテゴリ―が重複せず境界が観られた。また、成人の色語の範囲の分析を行ったところ、典型的な色語彙は範囲も狭く高頻度であり、3歳児の段階から正確に用いられた。こういった複数の典型色がまず色カテゴリーの全体を決定し、低頻度の色語彙が後から布置され、語彙体系の再学習がなされることが示された。
This research investigated how children build up the language‐specific system of the adult-like color lexicon. We had 3-, 4-, and 5-year-old Japanese-speaking children and adults produce names for 93 color swatches. The results showed that children of all ages were able to apply most of the chromatic words to the colors close to the center of each category, but even 5-year-olds struggle to delineate the boundaries between the words. 
Furthermore, the model analyses revealed that broad-covering and high-frequency words are mapped to the center of the lexical category earlier. However, cross‐individual consistency in adults' use contributed most strongly for the adult‐like boundary delineation. The results suggest that the process of system construction consists of at least two steps (i.e., mapping words to their category center and finding appropriate boundaries between neighboring words), with the quantity and the quality of the input contributing differently to the steps.
 
Table of contents

 
Keyword
心理言語学  

色語  
NDC
 
Note
研究種目 : 挑戦的萌芽研究
研究期間 : 2016~2019
課題番号 : 16K13224
研究分野 : 発達心理学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Mar 05, 2021 13:19:15  
Creation date
Mar 05, 2021 13:19:15  
Registerd by
mediacenter
 
History
Mar 5, 2021    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2019 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to