慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00234698-20230800-0099  
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AN00234698-20230800-0099.pdf
Type :application/pdf Not yet released
Size :2.2 MB
Last updated :Oct 31, 2023
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Release Date
2024-08-25  
Title
Title コロナ前後での消費者の生活変化  
Kana コロナ ゼンゴ デノ ショウヒシャ ノ セイカツ ヘンカ  
Romanization Korona zengo deno shōhisha no seikatsu henka  
Other Title
Title Changes in consumers' lives before and after Covid-19  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 清水, 聰  
Kana シミズ, アキラ  
Romanization Shimizu, Akira  
Affiliation 慶應義塾大学商学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾大学出版会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク シュッパンカイ  
Romanization Keiō gijuku daigaku shuppankai  
Date
Issued (from:yyyy) 2023  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 66  
Issue 3  
Year 2023  
Month 8  
Start page 99  
End page 115  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
ここ数年,コロナ禍の消費行動について多くの研究論文が執筆されてきた。ただし大部分の研究論文は,コロナが顕在化した後に行った消費者調査を用いてコロナの影響を言及しており,同一消費者のコロナ前の行動とコロナ禍での行動を比較したうえで,コロナの影響を論じた研究は少ない。本研究では,2019年から,同一消費者に毎年2回行っている定点調査を利用し,コロナ前の行動とコロナ禍での行動を比較し,コロナの影響を探った。それによると,コロナ禍による消費の停滞には所得ではなく,家計の将来見込みが影響していること,コロナ以前から今後の景気に対して不安を抱いていた層が多く存在していたこと,コロナの影響を受けた人たちは所得にかかわらず30%程度存在していたこと,コロナに対する恐怖心が消費の低迷に影響していること,対人関係はコロナによる恐怖ではなく,家計の先行き感が影響すること,などが明らかになった。欧米学術論文で言及されていた概念の一部を,実際のデータで確かめることができた。
In the past few years, many research papers have been written on consumer behavior under Covid=19. However, most of them refer to the impact of Covid=19 in consumer surveys conducted after the manifestation of Covid=19, and few studies have discussed the impact of Covid=19 by comparing the same consumers' behavior before Covid=19 and under Covid=19. In this study, we explored the impact of Covid=19 by comparing the behavior before Covid=19 with the behavior under Covid=19, using a survey on single-source data conducted twice a year since 2019. According to the results, the stagnation of consumption under Covid=19 was affected not by income but by households' future prospects, there were about 30% of people affected by Covid=19 regardless of their income. The results also revealed that fear of Covid=19 had an effect on sluggish consumption, and that interpersonal relationships were affected not by fear of Covid=19, but by the sense of household financial prospects. The actual data confirmed some of the concepts mentioned in foreign academic papers.
 
Table of contents

 
Keyword
コロナ  

経済心理学  

恐怖  

家計の先行き感  

買いだめ行動  

人間関係  
NDC
 
Note
髙橋郁夫教授退任記念号
論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 31, 2023 14:34:14  
Creation date
Oct 31, 2023 14:34:14  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 31, 2023    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 66 (2023) / 66(3) 202308
 
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