慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00234698-20120200-0075  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00234698-20120200-0075.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.8 MB
Last updated :Jun 10, 2015
Downloads : 1395

Total downloads since Jun 10, 2015 : 1395
 
Release Date
 
Title
Title テンション・マネジメントとしての管理会計 : 原価企画と業績管理の実証分析  
Kana テンション・マネジメント トシテ ノ カンリ カイケイ : ゲンカ キカク ト ギョウセキ カンリ ノ ジッショウ ブンセキ  
Romanization Tenshon manejimento toshite no kanri kaikei : genka kikaku to gyoseki kanri no jissho bunseki  
Other Title
Title The role of management accounting as tension management : an empirical analysis of target cost management and management control  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 吉田, 栄介  
Kana ヨシダ, エイスケ  
Romanization Yoshida, Eisuke  
Affiliation  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾大学出版会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク シュッパンカイ  
Romanization Keio gijuku daigaku shuppankai  
Date
Issued (from:yyyy) 2012  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 54  
Issue 6  
Year 2012  
Month 2  
Start page 75  
End page 86  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は, テンション・マネジメントとしての管理会計という視座に立ち, 管理会計の機能・役割を探索することを意図する。具体的には, 原価企画と業績管理を取り上げ, 「業績目標水準」と「コントロール・モード」に焦点を当て, 成果との関係を実証的に明らかにする。分析の結果, 第1に, 製造業での原価企画においてある程度の挑戦的目標原価が有効であること, 第2に, 業種を問わず原価企画における部門間協働が有効であること, 第3に, 業種を問わずインターラクティブ・コントロールも診断的コントロールも業績目標の達成に有効であることが示唆された。
This paper aims to clarify the function of management accounting from the point of view of management accounting as tension management.
 We focused on the level of performance targets and control mode on target cost management and management control and show the relationship between them and organizational performance. 
As the results, first, we identified that stretch target costs which were set at relevant levels were effective. 
Second, we identified that cross functional activities at target cost management are effective in both manufacturing and non-manufacturing industries.
Third, it suggests that both interactive and diagnostic control were effective for achievement of performance targets.
 
Table of contents

 
Keyword
テンション・マネジメント  

原価企画  

業績管理  

マネジメント・コントロール  

郵送質問票調査  
NDC
 
Note
論文
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jun 10, 2015 14:53:43  
Creation date
Jun 27, 2012 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
Aug 9, 2012    フリーキーワード, 版, 本文, キーワード を変更
Apr 9, 2013    フリーキーワード, 出版者, 出版者 カナ, 出版者 ローマ字, キーワード を変更
Apr 11, 2013    フリーキーワード, 出版者, 出版者 カナ, 出版者 ローマ字, キーワード を変更
Jun 10, 2015    フリーキーワード, 抄録, 本文 を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 54 (2011) / 54(6) 201202
 
Related to