慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00234610-20040101-0133  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00234610-20040101-0133.pdf
Type :application/pdf Download
Size :649.8 KB
Last updated :Dec 2, 2021
Downloads : 1491

Total downloads since Dec 2, 2021 : 1491
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 中国における中小企業信用保証制度の展開と課題 : 浙江省温州市を中心にして  
カナ チュウゴク ニ オケル チュウショウ キギョウ シンヨウ ホショウ セイド ノ テンカイ ト カダイ : セッコウショウ オンシュウシ オ チュウシン ニ シテ  
ローマ字 Chugoku ni okeru chusho kigyo shinyo hosho seido no tenkai to kadai : Sekkosho Onshushi o chushin ni shite  
別タイトル
名前 Development and some problems concerning about credit guarantee system for SME in China  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 森田, 和正  
カナ モリタ, カズマサ  
ローマ字 Morita, Kazumasa  
所属 豊橋創造大学経営情報学部教授  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾経済学会  
カナ ケイオウ ギジュク ケイザイ ガッカイ  
ローマ字 Keio gijuku keizai gakkai  
日付
出版年(from:yyyy) 2004  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 三田学会雑誌  
翻訳 Keio journal of economics  
96  
4  
2004  
1  
開始ページ 595(133)  
終了ページ 609(147)  
ISSN
00266760  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
10.14991/001.20040101-0133
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
中国では, 日本の「中小企業基本法」に相当する「中華人民共和国中小企業促進法」が2002年6月29日に全国人民代表大会常務委員会第28回会議において採択され, 2003年1月1日より施行された。その第2章には中小企業に対する「資金支援」が置かれ, 「中央財政予算に中小企業勘定を設け, 中小企業の発展を支援する専用資金を手当てし, 地方人民政府も, 中小企業に財政支援を提供しなければならない」とされた。そして中小企業に対する「資金支援」の重要課題として, 目下推進されているのが中国全土における信用保証制度の設置・展開である。中国の高成長を担い, 労働者に雇用確保を実現したのは私営中小企業であった。私営企業は成長, 雇用確保の両面において近年の中国経済発展を担うと共に, 「社会主義的市場経済」推進の原動力となってきた。これら民営中小企業に対する「資金支援」の手段として中小企業に対する信用保証機構の設置・整備が, 現在テスト的に進められている。そのテスト数が最も多いのが浙江省であり, 温州市はモデルともされる中小企業発展の地でもある。中国の信用保証制度には, ①地方政府出資による保証機構, ②民間出資による商業性の保証機構, ③企業相互保証機構, の3種類が存在し現在のところ殆ど順調に機能している。
  中小企業信用保証制度が市場経済を補完するための政策手段であることへの認識は世界各国共通し, 中国でも政策当局の認識は同様である。しかし中国においては, 中小企業信用保証制度の運営, 維持, 存続手段を市場経済にゆだねようとしている。しかもその信用保証会社による投資業務さえ行われようとしている。保証先企業に対する投資も視野に入れている。これを行えば「一蓮托生」, 信用保証の意味が根本から崩壊するであろう。
  金融機関からの「フォーマル」な融資が受けられない中小企業は, 「インフォーマル」融資, 「民間クレジット」に頼らざるを得ない。これには種々のケースがあり, 通常で金利は市中金利の数倍であり, 返済は社会問題にもなっている。これを正規ルートにのせようとあみだしたのが「依頼融資」である。資金を持つ人と持たない人が, 市中銀行等を通じず資金を融通する制度が「インフォーマル」融資であるが, これを銀行が仲介, 表面化し借手の存在を認め手数料を取るという制度である。「依頼融資」とは, 市中銀行等が直接融資しないで, インフォーマルな機関や個人に対し融資を依頼するという意味であろう。この様な「依頼融資」に対し, 信用保証会社が信用保証をしようとするのである。「インフォーマル」融資の適応金利は政策的にチェックされ, 違反であれば処罰されるという。日本流に言えば, ノンバンクに対し信用保証するとでも表現できよう。政策的にチェックできないから「インフォーマル」なのではないか。もし可能であっても, 結果的に「インフォーマル」金融を促進することになるであろう。数年後の中国においては, 中小企業金融における新たな展開が予想される。
In China, "The People's Republic of China Medium and Small-Sized Business Promotion Act," which is equivalent to Japan's "Small and Medium-sized Enterprise Basic Act" was adopted at the National People's Congress Managing Committee's 28th Meeting on June 29, 2002, and was effective from January 1, 2003.
The second chapter of the Act, entitled "Funds Support," designated for medium and small-sized businesses, provides that "an account for medium and small-sized businesses be set up in the Central Fiscal Budget, securing funds to help medium and small-sized businesses grow, and the People's Local Governments provided financial support to medium and small-sized businesses."
Currently, the establishment and development of a credit guarantee system as an important issue of "Funds Support" for medium to small-sized businesses is promoted throughout China. It was the private medium to small-sized businesses that helped achieve rapid economic growth and secured employment for laborers. 
Private enterprises supported the recent economic development in China in terms of growth and offering employment, and they were at the same time the driving force behind the promotion of the "socialistic market economy." 
Currently, the establishment and servicing of a credit guarantee organization for medium to small-sized businesses as a means of "Funds Support" designed for private medium to small-sized businesses is being explored. 
The most number of such test cases are in Zhejiang Province, and its Wenzhou City is a model where many medium to small-sized businesses are flourishing. 
There exist three types of credit guarantee systems in China: (1) guarantee organizations funded by local governments; (2) commercial guarantee organizations funded by the private sector; and (3) mutual guarantee organizations set up by participating businesses, and they have all been operatingsmoothly thus far.
It is commonly acknowledged by countries worldwide that credit guarantee systems forsmall to medium-sized businesses are a policy tool to complement the market economy.
However, China is trying to rely solely on the market economy for the administration, maintenance, and survival means of the small to medium-sized businesses credit guarantee system. 
Besides, credit guarantee companies will engage in investment business. 
They are eying the possibility of investing in their obligors. 
Once they actually do it, however, the meaning of credit guarantee would disintegrate from the core. 
Those small to medium-sized companies that cannot qualify to obtain "formal" loans from financial institutions have no choice but to depend on "informal" loans, or "private credit."
"While a variety is available, the interest rates are typically charged at market rates and it is becoming a social problem. 
One attempt to bring these informal arrangements back on the normal route is through "requested loans."
"Informal" loans are provided to those that do not have funds by those that do without going through financial institutions, but in this system, banks play the role as a mediator, acknowledging the borrowers and charging fees. 
"Requested loans" may mean that loans are requested from informal institutions and individuals without directly going through formal financial institutions. 
Besides, credit guarantee companies are considering providing credit guarantees on behalf of such "requested loans."
Applicable rates on "informal" loans are checked and penalized by the government if they violatethe rules. 
In a Japanese style, we could say these are credit guarantees to non-bank financial institutions. 
Since they cannot be checked by the regulators, they might be "informal." 
Even if it was possible, "informal" financing would be promoted as a result.
In several years from now in China, we expect to see new developments regarding financing for small to medium-sized companies.
 
目次

 
キーワード
中小企業信用保証制度  

代位弁済  

信用保険  

分割保証  

中小企業の発展  
NDC
 
注記
小特集 : 移行期・中国における市場形成・制度改革・産業発展 : 「温州モデル」を中心に

V 資金供給
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Dec 02, 2021 13:10:04  
作成日
Jul 28, 2011 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jun 3, 2014    概要, フリーキーワード, 抄録, 本文 を変更
Jun 30, 2015    抄録, 本文 を変更
Jun 30, 2015    抄録 を変更
Dec 2, 2021    出版者 ローマ字,JaLCDOI を変更
 
インデックス
/ Public / 経済学部 / 三田学会雑誌 / 96 (2003) / 96(4) 200401
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (850) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (489)
3位 新自由主義に抗す... (380)
4位 731部隊と細菌戦 ... (367)
5位 『疱瘡除』と『寿... (308)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2457) 1st
2位 家族主義と個人主... (1915)
3位 中和滴定と酸塩基... (616)
4位 猫オルガンとはな... (535)
5位 学生の勉強方法に... (515)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース